Soilwork – Verkligheten

89/100

Het jaar 2019 lijkt op muzikaal vlak bijzonder voorspoedig te beginnen. Onze landgenoten van Legion of the Damned wisten eerder deze week al te imponeren met Slaves of the Shadow Realm, en nu komt daar direct een nieuw interessant album (zij het van radicaal andere snit) achteraan. Recentelijk plofte er namelijk een nieuwe plaat van het Zweedse Soilwork op onze digitale deurmat. Groovende melodeath met zo links en rechts een metalcore-verwijzinkje? Yes please! Wij gaan er eens even lekker voor zitten.

Directe voorganger The Ride Majestic stamt alweer uit 2015 (waar blijft de tijd?) en dus werd het hoog tijd voor een nieuw Soilwork-album. Op Verkligheten, vrij vertaald ‘werkelijkheid’ of ‘realiteit’, krijgen we een band in topvorm te horen. Het tempo ligt lekker hoog, en we knallen er (na een korte intro) meteen lekker in met Arrival, waarop direct een flinke rol is weggelegd voor nieuwe drummer Bastian Thusgaard, die de band in 2017 kwam versterken.

Het gros van de songs bevat gitaarwerk om je vingers bij af te likken, vol pakkende refreintjes en meezingbare passages. Soilwork beheerst de kunst van het laveren aan de goede kant van ‘de lijn’; de cleane zang van frontman Björn ‘Speed’ Strid is met vlagen bijna poppy en de productie is uitgesproken modern. Het stevige drumwerk, de harsh vocals en de algehele energie die van de songs afstralen voorkomen echter dat het allemaal té gelikt uitvalt of dat de muziek verwordt tot een radiovriendelijk snoozefest. Dit stuurmanskunstje beheerst de band overigens al jaren; Verkligheten is in dit opzicht dan ook een typisch Soilwork-album – maar wel het meest bevlogen schijfje dat de heren in jaren op ons loslieten.

Soilwork klinkt namelijk verfrist en lekker agressief, zonder dat dit ten koste gaat van de zojuist al geroemde melodie en de songwriting. Verrassingen horen we nauwelijks, sterke songs des te meer. Een track als Full Moon Shoals grijpt ons direct bij de strot, en laat ook tijdens het ietwat zoete refrein niet los, terwijl ook songs als Stålfågel en The Wolves are Back in Town zich moeiteloos onder onze hersenpan weten te nestelen. Eigenlijk bevat Verkligheten weinig mindere momenten en met een speelduur van ruim vijftig minuten is dit een plaat waar fans ongetwijfeld voldoening uit kunnen halen. We kunnen niet anders dan positief oordelen en worden erg vrolijk van de twaalf tracks die Soilwork ons voorschotelt.

Dit is een überlekker album vol energieke songs om vrolijk van te worden, waarbij we vooral ook benieuwd zijn hoe het nieuwe materiaal uit de verf komt als de band aanstaande zaterdag Doornroosje (Nijmegen) aandoet, samen met Amorphis, Nailed to Obscurity en Jinjer: Stay tuned voor ons showverslag! En als je wel pap lust van catchy melodeath met een lekkere groove dan is Verkligheten de moeite van het beluisteren werkelijk meer dan waard.

Releasedatum: 11-01-2019 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. Verkligheten
02 Arrival