Rhapsody Of Fire – The Eighth Mountain

Nog eenmaal 'for the king, for the land, for the mountains'
80/100

Dit is het nieuwe album van Rhapsody. Met Luca Turilli. Oh nee, Rhapsody Of Fire met Fabio. Wacht, nee… Alex Staropoli’s Rhapsody? Laat maar, je ziet door de Rhapsodies de eenhoorn niet meer. Dit is dus Rhapsody Of Fire, de OG, real deal, first blood. Rhapsody Of Fire, dat eerst gewoon Rhapsody heette, waar Luca Turilli, Fabio Lione, en Alex Staropoli deel van uitmaakten, hoewel nu alleen de laatste overgebleven is. Dus niet de reünie-tour en ook niet de nieuwe variant van Luca Turilli’s Rhapsody, nu met Fabio. Gewoon Rhapsody Of Fire. Met nieuwe zanger Giacomo Voli.

Dan kaarten we de draak in de kamer ook maar meteen aan: Fabio is ‘completemendo foetsieo’. Dit is het eerste volwaardige album met Giacomo Voli op de vocale positie, als men het opwarmertje Legendary Years niet meetelt. Die plaat verzachtte de klap wat, want we zijn inmiddels gewend aan Voli’s stemgeluid. Maar meer dan een lauwwarme magnetronmaaltijd was het niet. The Eighth Mountain is het hoofdgerecht, en brengt Rhapsody terug naar waar het hoort; in fantasyland. Want The Eighth Mountain is het begin van een nieuw verhaal: de Nephilim’s Empire Saga. Wat dat precies betekent? Geen idee, maar geen wazige metaforische teksten meer, maar zwaarden, draken, glorie! De Gouden Tijden!

Geen lang intro, maar we zijn vrijwel meteen los met Seven Heroic Deeds, dat je meteen maar even hardhandig duidelijk maakt dat Rhapsody het nog kan. Bassdrums, bombastische orkesten en koorzang, falsetten van Voli: prima power metal. Weer werkte de band samen met een orkest, maar de balans met metal is nog altijd uitstekend en de gitaren en drums boeten niks aan kracht in. Robi di Micheli kan prima shredden, maar heeft niet de neoklassieke barok-invloeden van Turilli. Daardoor voelt deze Rhapsody een stuk klinischer en minder opgesmukt aan.

Vol gas begint de plaat, en met het epische Master Of Peace en machtig Rain Of Fury gaan we op volle kracht door. Dat het niet allemaal op mach 6 hoeft bewijst White Wizard, een midtempo melodische track die het orkest de leiding geeft. Ook het folky Warrior Heart houdt het tempo wat terug, maar met March Against The Tyrant worden we weer terug het power metalterrein opgeslingerd, door middel van een negen minuten durende track die door balladesque coupletten naar power metalrefreinen gaat en via een lange instrumentale passage, waarin koor en orkest schitteren, naar dramatische aria’s en zelfs een reprise van Warrior Heart.

Het laatste crescendo komt met Clash Of Times en de single The Legend Goes On, alvorens een ballade even de verwachtingen stelpt voor het orgelpunt: het verwachte epos. Ditmaal tien minuten, genaamd Tales Of A Hero’s Fate. De track zelf is niet zo verrassend, maar het slotakkoord wel. Na een abrupt einde horen we daar een stem. Een zware stem, die spreekt met majesteitelijke alwetendheid. De enige echte Christopher Lee verschijnt andermaal op een Rhapsody album. Hoe de band dat gelukt is, ruim drie jaar na zijn dood, geen idee. Maar het is een fijn eerbetoon, en een teken dat Rhapsody weer thuis is.

‘Return to form’ wordt te pas en te onpas in de mond genomen, maar we kunnen hier met recht spreken van een terugkeer naar de oude gloriedagen. Ok, de Barokkiaanse neoklassieke deuntjes zijn nog steeds niet terug, maar alles aan The Eighth Mountain ademt klassieke Rhapsody. Bijna alles. Voli zingt geen opera zoals Fabio dat deed, en zo zijn er nog wel wat verschillen op te noemen. Neemt niet weg dat The Eighth Mountain energiek, overtuigend, krachtig en gretig klinkt. Het kostte de band drie platen zonder maestro Turilli, maar de eerste zonder Fabio zegt genoeg: Rhapsody Of Fire kan het nog.

Releasedatum: 25-02-2019 | Label: AFM Records | Website

01. Abyss Of Pain
02. Seven Heroic Deeds