Void Rot – Consumed By Oblivion

Grof, log en lekker
85/100

Fans van bands als Spectral Voice, Krypts en Disenbowelment en liefhebbers van death en doom metal kunnen deze snikhete zomer in hun handen wrijven. Vanuit Minneapolis brengt het in 2017 gevormde Void Rot ons hun allereerste ep Consumed By Oblivion. Deze bestaat uit slechts drie nummers en tikt nét de teller van zestien minuten aan, maar de vierkoppige band belooft naar eigen zeggen dat zij ons met deze plaat massale en ziel-verterende klaagzangen van monsterlijke death en doom metal zullen brengen. Void Rot is geïnspireerd door majestueuze, sfeervolle en meeslepende death/doom metal zoals deze gemaakt wordt door artiesten als Paradise Lost, Incantation en Anhedonist.

Void Rot opent hun debut met Ancient Seed en het is meteen evident dat de sound van de Amerikanen perfect wordt omschreven door hun bandnaam. De song wordt ontzegeld met traag kruipende gitaarpartijen in combinatie met denderende drums. De diepe grunts van vocalist John Hancock zijn een prettige toevoeging aan de mix en de intensiteit van Ancient Seed neemt toe naarmate het nummer vordert, waarmee wordt opgebouwd naar een indrukwekkende climax. De drums zijn verpletterend, de riffs overstelpend. Een trend die wordt meegenomen in opvolger en titelsong Consumed By Oblivion. Er is duidelijk sprake van een uitgekiende afwisseling in dynamiek en toevoeging van interessante factoren zoals nieuwe riffs, waardoor de oren van de luisteraar continu gespitst staan, zonder dat de voortslepende traagheid dat doom metal zo karakteriseert teniet wordt gedaan.

Met Celestial Plague zijn we alweer aangekomen bij het laatste nummer van Void Rot’s debuut. Hoewel de song het lome en logge karakter van de voorgaande nummers volgt, heeft ook Celestial Plague net als zijn voorgangers een eigen persoonlijkheid. Er is een glansrijke afwisseling tussen de stugge doom tonen en de snerpende eigenschappen van death, en de vocalen worden tijdens dit laatste nummer tot een minimum gehouden.

Void Rot wil met Consumed By Oblivion de luisteraars een beklijvende en verpletterende sfeer, geaccentueerd door uitbarstingen van rauwe duisternis, voorschotelen. Wij kunnen met overtuiging vaststellen dat de Amerikanen hun belofte hebben waargemaakt en met vlag en wimpel geslaagd zijn met dit imponerende debuut. Waar de inspiratiebronnen van de mannen uit Minneapolis zich vooral focussen op hemelse en etherische thema’s en onderwerpen, kiest Void Rot er juist voor om zich meer op de vergruizelende druk en lijzige traagheid van de kosmos te richten, en dit valt prima in de smaak. De donderende drums, de redelijk simpele doch machtige riffs en baslijnen die doordrenkt zijn van typisch loomheid en de lage vocalen geven de teksten op een sublieme manier vorm.

Consumed By Oblivion is meeslepend, mysterieus en benauwend en past daarnaast prima bij de beklemmende sferen van deze broeierige zomermaanden. Void Rot combineert met Consumed By Oblivion moeiteloos doom en death metal met elkaar en is niet bang om er af en toe ook een vleugje black aan toe te voegen. De enige kanttekening die wij bij Consumed By Oblivion zouden willen plaatsen, is dat de nummers naar onze mening te kort zijn. De drie songs op de EP vallen zó in de smaak en luisteren op een zodanig prettige manier weg dat slechts zestien minuten te kort zijn om volledig te kunnen genieten van deze nieuwe band. Een lekkere plaat om de maand augustus mee te beginnen!

Releasedatum: 03-08-2018 | Label: Everlasting Spew Records | Website

01. Ancient Seed
02. Consumed By Oblivion