Unprocessed – Covenant

Het polyritmische spelletje wordt zeer solide gespeeld
78/100

Na deze maand al een Duitse (Caliban – Elements) én progressieve band (Valis Ablaze – Boundless) aan grondige luisterbeurten te hebben onderworpen, is het nu de eer aan een combinatie van beiden! Unprocessed is een in 2014 opgerichte band uit het Duitse Hessen en voorziet ons deze maand van een fijn potje djent. Covenant is de tweede full-length en zal, net als bij eerdergenoemd progressiefje, worden gebaard door onze mede Oosterburen van Long Branch Records, welke inmiddels toch een flink aantal ruwe diamantjes onder hun vleugels hebben weten te scharen. Daarnaast was het prachtige artwork van Covenant me in het voorstadium al niet ontgaan, dus ik ben dan ook benieuwd wat Unprocessed voor ons in petto heeft.

Vanaf de gelijknamige intro-track is duidelijk dat Unprocessed op Covenant uit een ander progressief vaatje tapt dan dat hun labelgenoten van Valis Ablaze op Boundless enkele weken geleden deden. Unprocessed maakt een meer groovende vorm van industriële djent, waarin invloeden uit o.a. TesseracT, Vildhjarta en After The Burial lijken rond te waren. Een moderne, technische plaat waarin het gebruik van electro en synths niet bepaald wordt geschuwd en waarop, zij het wat braafjes, grunts en cleane zang met elkaar worden afgewisseld. Covenant wordt echter vrij (te?) abrupt afgekapt om middels een vrije val te belanden in het progressieve Haven. Het oude werk van TesseracT is waar je vrij gauw aan terugdenkt op Covenant: de band speelt het polyritmische spelletje dan ook zeer gedegen, zonder al te veel buiten de lijntjes te kleuren.

Millenium is dé track waarin alle band-aspecten perfect lijken samen te komen en kan zowaar tot één van de vetste tracks uit 2018 (tot op heden) worden gerekend! Zelfs je schoonmoeder kan bij deze track niet stil blijven zitten en zal dan ook spontaan Omroep Max op mute knallen om mee te grooven op dit hoogtepunt van Covenant! Wat hierop volgt is het door Gnosis van Monuments geïnspireerde The Division en de lieflijke ballad-achtige The Mirror. Wanneer Meridian start begint de koek een beetje op te raken en wordt met nog eens twee tracks de spanningsboog weer strakker gespannen. Het zwaardere Exhale (incl. gastbijdrage van Aeons Of Corruption-vocalist Vincent Schmitz) weet nog de juist snaar te raken, maar het afsluitende Exeunt had wat mij betreft een gevalletje ‘kruisen met een varken en nooit meer vervoeren’ mogen zijn.

Unprocessed weet donders goed waar ze mee bezig zijn, wellicht zelfs iets té goed. Het uitgesponnen en doordachte album klinkt krachtig en hypermodern, maar had een poos geleden waarschijnlijk een tikkeltje meer indruk gemaakt dan het nu doet. Dit wil overigens niet zeggen dat er niet de loftrompet over gestoken mag worden. Integendeel: het feit dat de band dit jaar op het prestigieuze Euroblast zijn opwachting mag maken, naast invloedrijke voorbeelden als Monuments en Vildhjarta, kan natuurlijk worden gezien als een teken aan de wand. De wisseltrofee mag, zo vroeg in de maand, dus alweer van eigenaar wisselen!

Releasedatum: 13-04-2014 | Label: Long Branch Records | Facebook

01. Covenant
02. Haven