Smoke The Sky – The Human Maze

Meer vermakelijk dan verheffend
70/100

Het Duitse viertal Smoke The Sky brengt met The Human Maze hun tweede plaat uit. De heavy metal blijkt bijzonder vermakelijk, maar om nou te zeggen dat ze hiermee eeuwige roem gaan vergaren is weer (minimaal) drie bruggen te ver. Desalniettemin is het prettig kennismaken met de band.Misschien dat het in Duitsland anders is, maar naar verwachting zullen er in Nederland maar weinig mensen van Smoke The Sky hebben gehoord. Opgericht in 2010 brachten de heren in 2012 hun eerste full-length uit: Leave This World Loud. Waardering kwam er, onder meer in de vorm van optredens samen met o.a. HELLYEAH en Crowbar, maar een doorbraak bleef desondanks uit. Tijd voor een nieuwe poging dus.

Ruim twee jaar hebben de Duitsers aan The Human Maze besteed, met recentelijk een aantal video’s die de songs vergezellen. Zowel Skysucker Inc., Mephisto als It’s Human werden de afgelopen 3 weken op hun Youtube-kanaal geknald, terwijl de laatste maand ook enkele studio reports werden geüpload: geen tekort aan videocontent dus. Maar is het muzikaal wel alle moeite waard geweest?

Openingstrack Avoid The Void trapt af met een luguber, door kinderstemmen ingezongen “Mirror mirror on the wall”, gevolgd door een splijtende drumpassage. Het illustreert direct het verhalende, theatrale aspect dat The Human Maze zo kenmerkt. Ook Skysuckers Inc. lokt de luisteraar de song in: hetzelfde geldt voor onder meer It’s Human en Frankinsmoke. Normaliter opgevolgd door een instrumentale dreun voor het hoofd, kent laatstgenoemde track een ander verloop. Het is een bijna lieflijk liedje, waarbij we luisteren naar Frankenstein die richting zijn vader spreekt, over wat papa hem heeft aangedaan. “Father, let me tell you my story. I am not like you, I never crossed the line”. Deze track volgt Patchwork op, een song van de eerste plaat, waarbij de rollen waren omgedraaid en Dr. Frankenstein dus tegen zijn zoon sprak.

Ieder nummer heeft zo zijn eigen verhaal, wat van The Human Maze een erg vermakelijk album – en iedere song behoorlijk snel herkenbaar – maakt. Van topniveau is het helaas niet: daarvoor zijn de lyrics vaak iets te cliché (een gebrek wat we bij veel van huis uit niet-Engelstalige bands terugzien) en voelt te veel aan alsof er checklists worden afgevinkt. Fuck, nog geen minutenlange gitaarsolo gehad? Geen probleem: die plempen we ook nog wel ergens tussen! Daardoor voelt het zelden echt ‘eigen’ en dat is jammer.

Vermakelijk en instrumentaal uitstekend is The Human Maze echter wél, alleen daarom al verdienen de heren uit München (en persoonlijke favoriet Mephisto) een ruime voldoende.

Releasedatum: 13-07-2018 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. Avoid The Void