Primordial – Exile Amongst The Ruins

Nog altijd niet vastgeroest
82/100

De Ieren van Primordial zijn er gedurende hun indrukwekkende carrière van bijna dertig jaar steeds in geslaagd relevant te blijven, zo bewezen ook de meest recente albums Redemption at the Puritan’s Hand (2011) en Where Greater Men Have Fallen (2014) nog. Met Exile Amongst the Ruins lanceert Primordial in 2018 alweer het negende studio-album vol meeslepende celtic black metal.

Hoe blijf je al die tijd actueel en fris klinken? Nou, door soms eens wat nieuws te proberen, je te blijven doorontwikkelen en vooral je eigen ding te blijven doen, ongeacht zure meningen van critici. Hoewel we onszelf met dat laatste direct diskwalificeren, is het voorgenoemde precies wat Primordial gelukkig al jaren doet. Zo ook op Exile Amongst The Ruins, zij het subtiel. Het nieuwe materiaal is en blijft vooral een feest der herkenning. Epische passages, de gekwelde en uit duizenden herkenbare zang van frontman Alan “A.A. Nemtheanga” Averill en een heerlijke, soms ronduit doomy, sfeer die drijft op dikke lagen pure weemoed. Dat het tempo niet bepaald hoog ligt en Exile Amongst the Ruins (op openingsnummer Nail Their Tongues na) niet de venijnig-scherpe randjes heeft die de band in het verleden wel zo vaak etaleerde, is een kleine kanttekening; we zijn vooral blij met dik een uur nieuwe muziek om van te genieten en op te worden weggevoerd in het miasma van langvervlogen tijden. Goed doordacht, met veel oog (en oor) voor detail en teksten die stukken dieper gaan dan de uitgekauwde metal-cliché’s waar veel bands zo graag op teruggrijpen.

Het meest duidelijke voorbeeld van het ‘buiten de lijntjes kleuren’ is het op klassieke heavy metal gestoelde To Hell Or The Hangman. Deze song – onze persoonlijke favoriet – is bijna catchy en zorgt voor een afwijkend en vers smaakje op de menukaart. Daarmee heeft het nummer alles in zich om graag geziene gast op de setlist te worden tijdens de aankomende tournee, waarbij op 13 april 2018 ook het Tilburgse 013 zal worden aangedaan – graag tot daar ziens!  Enfin, binnen de kaders van de eigen sound wordt dus druk gezocht naar nieuwe toevoegingen aan het vaste pallet. Experimenteren wordt gelukkig geen doel op zich en alles lijkt te moeten wijken voor het grotere geheel. Exile Amongst the Ruins is een tikkeltje anders dan anders, maar het zit hem puur in de nuances. Het album vergt daardoor ook iets meer tijd om te bezinken alvorens volledig op waarde geschat te kunnen worden.

Vastgeroest zijn de heren van Primordial dus zeker niet, toch missen we af en toe wat peper op de ingrediëntenlijst. Harsh vocals zijn nauwelijks aanwezig, het eerder al aangehaalde tempo is overwegend gematigd en we missen songs van de absolute buitencategorie, zoals The Coffin Ships of Empire Falls. Het gevoel dat na het beluisteren van Exile Amongst The Ruins blijft hangen is echter, ondanks de melancholische sfeer, bijzonder positief. De kenmerkende grandeur spat nu weer uit de speakers en het album staat als een huis. Iets meer uptempo passages als tegenwicht voor het doomy karakter hadden van deze plaat een stevige mededinger voor de top van ons jaarlijstje kunnen maken. Desalniettemin is Exile Amongst the Ruins ‘gewoon’ een prachtig, uitdagend en sterk album.

Releasedatum: 30-03-2018 | Label: Metal Blade Records | Website

01. Nail Their Tongues
02. To Hell or the Hangman