Midnattsol – The Aftermath

Prettig album zonder nodeloze opsmuk
77/100

Fans van Midnattsol hebben er zeven jaar op moeten wachten maar nu verschijnt met The Aftermath dan toch eindelijk het vierde album van de Duits/Noorse female fronted symfonische folk metalband, die tegenwoordig draait om de zingende zusjes Carmen Elise Espenæs (Savn) en Liv Kristine Espenæs (ex-Theatre of Tragedy, ex-Leaves’ Eyes).

We willen natuurlijk geen oud zeer oprakelen maar de uittocht van Liv bij ‘haar’ Leaves’ Eyes verliep in 2016 niet bepaald zonder slag of stoot. Ze werd uiteindelijk met open armen opgevangen door de band van haar zusje Carmen Elise, met wie ze in het verleden al een aantal smakelijke duetten afwerkte. Midnattsol zit muzikaal nog altijd behoorlijk in het vaarwater van het oudere werk van Leaves’ Eyes maar is minder lieflijk en minder ‘opgepoetst’. Daar waar Leaves’ Eyes in de loop der jaren steeds de meer bombastische afslag nam, houdt Midnattsol het ‘kleiner’, ‘kaler’ (in de goede zin van het woord) en daardoor: sfeervoller. De samenwerking tussen de gezusters bevalt ondertussen erg goed, zeker omdat beide dames ook geregeld in hun moedertaal zingen, wat de melancholische vibe alleen maar verder versterkt. Sterker nog: de Engelstalige songs zijn zeker niet onze favorieten op dit album.

De droevige sfeer is ondertussen misschien wel het belangrijkste selling point van The Aftermath. Alle losse elementen zijn ondergeschikt aan het grotere geheel en less is more, zoals ook blijkt uit de nauwelijks hoorbare harsh vocals die als één van de laagjes op Herr Mannelig zorgen voor een onopvallende boost. Hoewel de gitaren niet overdreven prominent in de mix staan, hebben ze een lekker gruizig randje. Extreme snelheden worden nergens behaald en het gros van de muziek op The Aftermath kabbelt rustig voort. Net als het allemaal iets te zoetsappig dreigt te worden, doen gitaristen Alex Kautz en zijn nieuwe secondant Stephan Adolph zich gelden om de muziek van een energie-injectie te voorzien.

Baanbrekend is het allemaal overigens niet, en sommige songs zijn misschien een tikkeltje te lang om de aandacht volledig vast te houden – een euvel waar voorganger The Metamorphosis Melody ook al wat last van had. Goed uitgevoerd is The Aftermath gelukkig wel. Midnattsol houdt niet zo van nodeloze opsmuk. En dat werkt erg goed voor dit specifieke album. De afwisselend Noors- en Engelstalige teksten, de verre van overgeproduceerde sound, de krachtig-triestige gitaren (pluspunten daarvoor!) en natuurlijk de elkaar afwisselende en complementerende stemmen van Carmen en Liv maken van The Aftermath een bijzonder plezierig album om naar te luisteren.

Releasedatum: 25-05-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. The Purple Sky
02. Syns sang