Magick Touch – Blades, Chains, Whips & Fire

Een geslaagde ode aan de jaren 70 & 80
82/100

Afgelopen zomer was ik met twee vrienden in het Noorse Bergen. Een toeristische hotspot, omgeven door prachtige natuur, waar diens geschiedenis goed bewaard is gebleven en waar het on-ge-lofelijk veel regent. Zoals welbekend is deze stad de bakermat voor goed muzikantschap. De vrolijke, opzwepende heren van o.a. Gorgoroth, Enslaved, Taake, Immortal en Burzum hebben allen hun luiers hier volgekakt, evenals Idols-gedrocht Kurt Nilsen (”She’s soo hiiiiiigh”). Warempel, vergeten we zowaar bijna Audrey Horne als ware hofleverancier van heerlijke Thin Lizzy-geïnspireerde hardrock uit de eeuwige fjorden. Nouja, ook Magick Touch (geen typefout, hoe graag mijn tablet dit ook zou willen) zoekt haar heil liever in de wereld van opzwepende hardrock en brengt met Blades, Chains, Wipes & Fire (zelfgezegd) een ode aan de jaren 70 en 80. Na een aantal grondige rondjes op de draaitafel van dj Ragherrie kunnen we dergelijke bewering alleen maar stutten!

Openingstrack Under The Gun laat er geen gras over groeien en sleurt je direct mee een kleine 40 jaar terug in de tijd, met erg gelikt gitaarwerk waar de gemiddelde metroman plotsklaps een Braziliaanse kont van krijgt, want op deze muziek moet, naast luchtgitaar spelen, ook keihard geswingd worden! Blades,Chains,Whips & Fire blijkt een album boordevol afwisselende rock te zijn: Midnite Sadusa sleazed er heerlijk op los terwijl we op Polonium Blues weer een meer Deep Purple & Black Sabbath-achtig geluid horen. Ook Whitesnake en zelfs Guns N’ Roses-invloeden komen op meerdere tracks om de hoek kijken. De band is niet voor één gat te vangen. Hell no; zelfs de gemiddelde (al dan niet glow-in-the-dark) midgetgolfbaan is er niets bij!

De grootste verrassing zit ‘m bij Magick Touch duidelijk in de staart. De onwijs krachtige een-na-laatste track Elektrick Sourcery (de ‘ck’ betreft inderdaad een soort handelsmerk) is er ééntje uit het boekje en gaat het live ongetwijfeld goed doen! Het nummer grooved als een heerlijke handvullende tiet en je ziet frontman HK Rein al leunend op – en zwiepende met – zijn microfoonstandaard het nummer gepassioneerd ten gehore brengen. De heldere productie maakt het geheel compleet en zorgt ervoor dat het muziekjaar 2018 met Magick Touch een vliegende start kent.

Laat je dus door het artwork, logo en bandnaam niet op het verkeerde been zetten en zet Blades, Chains, Whips & Fire op je lijstje van goede voornemens!

Releasedatum: 05-01-2018 | Label: Edged Circle Productions Facebook

01. Under The Gun