Here Lies Man – You Will Know Nothing

Als een schildpad na een flinke pretsigaret
65/100

Waar we iets meer dan een week geleden nog de originele combi van blues, gospel en black metal behandelden, met Stranger Fruit van Zeal & Ardor, hebben we met het uit LA afkomstige Here Lies Man wederom een originele combinatie van muziekstijlen te pakken: Afrikaanse beats worden gemengd met psychedelische rock en fuzz. Op hun tweede telg wordt de de door gen gestelde hypothese ”Wat als Black Sabbath Afrobeat zou spelen?” verder uitgediept en dat leidt tot een bijzondere productie.

De keuzes van Here Lies Man leiden tot een psychedelische muzikale mix die je, dankzij zijn niet al te geboetseerde karakter, een aantal decennia mee terug in de tijd neemt. Alsof je naar Tequilla van The Ventures zit te luisteren op een warme Woodstock-wei wordt het album gestart met Animal Noises. Op de volgende track, Summon Fire, wordt het rauwe gitaargeluid meer vermengd met synths, waardoor het geheel wat meer trippy klinkt en de sound zodoende associaties met The Doors oproept.

Op Voices At The Window en That Much Closer To Nothing wordt de authentieke, aan vervlogen tijden herinnerende, lijn verder doorgetrokken, maar er valt nergens echt vuurwerk te bekennen. De tracks bewegen zich voort als een schildpad na een flinke pretsigaret, waardoor You Will Know Nothing – met zijn elf tracks – toch wel als een nét iets te lange vlucht met Ryanair aanvoelt. Origineel is het zeker, maar dat betekent niet direct een dikke vette pluim in de derrière.

Dat de band ooit zal neerstrijken op festivals als Desertfest en Roadburn, daar durven we wel een wedje om te leggen. En dat de muziek van Here Lies Man in een dergelijk (muzikaal meer) psychedelische omgeving beter tot zijn recht komt – in plaats van hier op de bank, op een broodnuchtere doordeweekse avond – staat óók als een paal boven water!

Releasedatum: 15-06-2018 | Label: RidingEasy Records | Facebook

01. Animal Noises
02. Summon Fire