Heidevolk – Vuur Van Verzet

Bevlogen en bij vlagen ronduit episch
85/100

Haal die drinkhoorn maar vast uit het vet want op 12 januari 2018 is dé Nederlandse folk metalband Heidevolk terug met het nieuwe album Vuur van Verzet, de opvolger van Velua uit 2015. Met Jacco de Wijs als nieuwe vocalist en Kevin Storm als nieuwe (lees: vaste) gitarist, is er het nodige veranderd in het Heidevolk-kamp. Ook op muzikaal vlak worden er wat nieuwe dingen geprobeerd, waardoor dit album een duidelijk andere vibe heeft dan zijn directe voorganger. Toch is gelukkig ook vooral veel onveranderd gebleven.

De plaat klinkt bevlogen en bij vlagen ronduit episch. Diepgang, dus niet enkel simpele ‘zuipsongs’ en voldoende afwisseling zorgen dat Vuur van Verzet blijft boeien. Het geheel lijkt een tandje venijniger te zijn dan het meer op klassieke heavy metal gestoelde Velua, met deze maal af en toe wat onversneden Walhalla Wacht/De Strijdlust is Geboren-touches.

Jarenlang waren de puur Nederlandse teksten één van de elementen die van Heidevolk zo’n unieke band maakte. Sinds Velua sijpelen er echter wat Engelstalige lyrics door in de discografie van de Gelderse groep, al ging het in dat geval puur om bonustracks, waaronder wat covers. Een kleine knieval voor de commercie en een poging om ook buiten de Nederlandse taalgrenzen stevig voet aan de grond te krijgen, was ons oordeel toen – en daar is op zich natuurlijk niets mis mee. Anno 2018 gaat de band nog een stapje verder. Na de sterke opener Ontwaakt, is het Engelstalige The Wolf In My Heart toch even een cultuurshock waar we maar met moeite aan kunnen wennen. De luxe uitvoering van de plaat bevat een Nederlandse versie van dit nummer (Een Wolf in Mijn Hart) en wat ons betreft was het voor de flow misschien beter geweest om deze twee versies van rol te doen wisselen.

Verderop, tijdens The Alliance, wordt er zelfs Nederlands en Engels door elkaar gebruikt. De gastrol van Primordial-zanger Alan ‘A.A. Nemtheanga’ Averill is daarbij een bijzonder fijne en aangename toevoeging op dit nummer. Ook het plechtstatige Yngwaz Zonen is, met dank aan epische Vikingkoren, een geslaagd experiment. De vocalen zijn sowieso prima in balans en de koortjes zijn ook op de andere nummers wat prominenter aanwezig. Vuur van Verzet is echter in de eerste plaats typisch Heidevolk, met opzwepende songs als Tiwaz als knipoog naar het oudere werk van de band. Al zijn wij als zuiderlingen natuurlijk eigenlijk meer Frank dan Saks, we brullen Saksenland altijd uit volle borst mee als we Heidevolk weer eens live aanschouwen, en ook dit nieuwe werkje gaat er in als zoete koek. En dat zal bij een aantal van deze songs ook live niet anders zijn. Chapeau!

Releasedatum: 12-01-2018 | Label: Napalm Records | Website

01. Ontwaakt
02. A Wolf in My Heart