Hamferð – Támsins Likam

Omineuze en imponerende inleiding van het nieuwe jaar
90/100

Na welgeteld vijf jaar is Hamferð terug van weggeweest. De doom metalheads van de Faeröer Eilanden brachten hun laatste full length album genaamd Evst uit in 2013 en na een totaal van tien jaar bestaan laat Hamferð zien dat zij totaal geen haast hebben. De band neemt naar eigen zeggen graag uitgebreid de tijd die ze nodig hebben om hun kunst te creëren en vorm te geven voordat ze deze presenteert aan de rest van de wereld. Een typisch geval van ‘geduld is een schone zaak’ dus. In dit geval draagt de kunst de naam Támsins Likam, dat halverwege januari in de schappen verschijnt. Támsins Likam is de derde plaat in een intens omgekeerd chronologisch verhaal gebaseerd op Faeroërse folklore dat volgens Hamferð verwoestende zwaarte en sombere sferen afroept op de wereld.

En inderdaad: desastreus, loodzwaar en neerslachtig zijn de termen die Támsins Likam vanaf de eerste noot beschrijven. Opener Fylgisflog start kalm, we horen rustige akoestische gitaren die zich later mengen met zachte strijkers. De dynamiek van deze openingssong wordt versterkt naarmate de tijd verstrijkt: de dreigende ambiance is duidelijk te merken. De lage, bewogen vocalen van zanger Aldará sussen een ogenblik zacht de oren en benadrukt het meer breekbare karakter van doom metal, waarna het geweld rond de vierde minuut daadwerkelijk losbreekt. De frêle vocals zijn nergens meer te bekennen, Hamferð stort ons zonder pardon in lome, intense bruutheid. Aldará’s krachtige stem wordt afgewisseld met indrukwekkende growls en logge gitaarpartijen domineren de song, een trend die als een rode draad door het album loopt. Stygd heeft echter een wat meer afwijkende aard en doet denken aan black metal gemengd met huiveringwekkende koorzang en zou zo op een album van Rotting Christ of Behemoth kunnen staan. Persoonlijke favoriet Tvístevndur meldur steunt meer op het vocale aspect en laat de luisteraar horen hoe zeer Hamferð gegroeid is sinds het debuut in 2008.

De videoclip voor Frosthvarv werd een maand geleden gepost op het YouTube-kanaal van Metal Blade Records en werd door de fans meteen met open armen ontvangen. We proeven bij dit nummer en de clip een smakelijk Sólstafir-achtig sausje, maar Hamferð blijft netjes en professioneel bij zijn eigen authentieke sound. Frosthvarv begint broos en gevoelig, delicaat zelfs, en Hamferð bouwt de razernij in deze song op zo’n geniale manier op dat één keer luisteren niet genoeg is om de muzikaliteit van deze mannen door te krijgen en te waarderen. Zowel de clip als de song zelf zijn doordrenkt met vreugdeloosheid en misère en het is prachtig hoe de Faeroërs zo veel emotie in dit kortste nummer op het album hebben kunnen verwerken.

Hon syndrast is een directe tegenhanger van het voorgaande Frosthvarv en dompelt ons opnieuw onder in de logge, benauwende death doom. De drumpartijen van Johannesen en de sprekende solo’s van gitaristen Egholm en Kapnas, gemend met de eerder aangeprezen vocalen van Aldará sluiten heerlijk op elkaar aan, en net als we enigszins gewend zijn aan de kracht en woestheid van de song, is het alweer tijd voor afsluiter Vápn í anda. De laatste tien minuten van Támsins Likam staan garant voor onheilspellende tonen die de rillingen over de rug doen lopen en het haar in de nek recht overeind doet staan. De ultieme logheid en sloomheid van dit nummer zorgt dat de sfeer extra doordringend is, waarbij we in de laatste anderhalve minuut van het nummer nog verrast worden met dezelfde kalme akoestiek als waar openingssong Fylgisflog mee begon.

Hamferð is de Faeroërse term voor de hallucinatoire beelden van matrozen en zeemannen die verschijnen voor de ogen van hun achtergelaten geliefden en dierbaren, en deze weemoedige sfeer is ontzettend evident in een machtig album als Támsins Likam. Het is verbazingwekkend hoe dynamisch en doortastend het album is: geen enkele song is hetzelfde, maar toch passen de zes songs als puzzelstukjes in elkaar. Ieder nummer is op zijn beurt hartverscheurend en geniaal opgebouwd. Hamferð heeft er zeker gelijk in gekregen dat ruim te tijd nemen voor iets zorgt voor een waar kunstwerk. Onstuimig, onvoorspelbaar en ontroerend: Támsins Likam is een waardige opener van 2018!

Releasedatum: 12-01-2018 | Label: Metal Blade Records | Website

01. Fylgisflog
02. Stygd