Crucifyre – Post Vulcanic Black

Een donkergekleurde, muzikale lapjeskat
77/100

Het Zweedse Crucifyre heeft deze maand met Post Vulcanic Black een alleraardigste derde telg op de donkere zijde van de thrash-wereld losgelaten. Onbekend met het eerdere materiaal van de band, valt na één luisterbeurt direct op dat de nummers verbazingwekkend gemakkelijk blijven hangen.

Afgaande op het artwork van de band ging ik er gemakshalve vanuit dat we hier met het kaliber ‘meer black dan thrash’ te maken hadden. Groot (en naar mijn mening positief) was dan ook de verrassing dat het hier niet enkel het tegenovergestelde betrof, maar dat er ook nog eens een fors aantal snuifjes (old school) death, doom en zelfs heavy metal in de muzikale blender bleken te zijn gestopt.

Dat de band vast en zeker een klein traantje heeft weggepinkt bij het naderende einde van Slayer, getuige de title track. Post Vulcanic Black lijkt zowaar een ode aan Slayer’s opus South Of Heaven, met zijn uitgestrektheid en kenmerkende tempowisselingen. Vervolgens is Thrashing With Violence (zoals de titel al enigszins verklapt) een wat traditioneler thrashnummer, terwijl Mother Superior Eyes één van de opvallendste tracks van het album is, gezien de aanstekelijkheid van het nummer, in combinatie met diens duistere cleane zang.

Vervolgens trekt de rauwe heavy metal van War Chlyde bijna het zwaard uit de schede, om daarna met Hyper Moralist (Deemed Antichrist) een punkerige houding aan te nemen. Zoals u wellicht al in de smiezen heeft gekregen: Post Vulcanic Black is inderdaad een eclectisch album geworden. De muzikale lapjeskat breidt zich uit middels het solerende 200 Divisions, het thrash ‘n’ rollende Död Människa? en het met orgels begeleide – en door Black Sabbath geïnspireerde – Copenhagen In The Seventies (wat zowaar een donkere en zwaardere creatie van Ghost had kunnen zijn). Het afsluitende Serpentagram heeft wederom een wat gothic/horror-achtige tintje, waarbij de naam ‘The Vision Bleak’ uit de nevel blijft opdoemen.

Muzikaal heeft Crucifyre me met Post Volcanic Black behoorlijk weten te verrassen. Een album vol beklijvende tracks, waarin herkenbaarheid de boventoon voert, zonder saai of oppervlakkig te worden, ondanks het herhalende element. Wellicht is dit Stockholmse kwintet een naam om te onthouden voor Eindhoven Metal Meeting 2018?

Releasedatum: 08-02-2018 | Tracklist: Pulverised Records | Facebook

01. Post Vulcanic Black
02. Thrashing With Violence