Cor Scorpii – Ruin

Het wachten helemaal waard
88/100

Tien jaar is een verdomd lange tijd om uit te trekken voor een nieuw album. Goed, een record is het natuurlijk niet, maar het Noorse black metal-collectief Cor Scorpii stelde het geduld van haar fanbase de voorbije jaren behoorlijk op de proef. Tot nu, want met Ruin is er eindelijk een opvolger voor het onvolprezen meesterwerkje Monument uit 2008.

Cor Scorpii kwam – samen met het heel wat actievere Vreid – voort uit het legendarische Windir. Na de dood van bandbaas Terje ‘Valfar’ Bakken in 2004 werd Windir opgedoekt, waarna zowel Vreid als Cor Scorpii het levenslicht zagen. Daar waar Vreid vanaf de eerste dag andere muzikale paden bewandelde, bleef (en blijft) Cor Scorpii behoorlijk dicht bij het herkenbare ‘Sognametal’-geluid van Valfar en consorten. Ook op Ruin waadt de geest van Windir nog rond, in meanderende gitaarpartijen, epische toetsen en de algehele sfeer, die het midden houdt tussen epische dromerigheid en melancholie. Cor Scorpii pakt de zaken echter wel iets ‘moderner’ aan, met meer melodie en een vollere productie als meest opvallende verschillen.

De muziek is overduidelijk goed doordacht, met daartussen een aantal langere composities (Skuggevandrar, Helveteskap) die zich gaandeweg ontspinnen tot heerlijk gelaagde atmo black vol afwisseling. De plaat is bij vlagen ook gewoon lekker venijnig, zeker op de momenten dat frontman Thomas S. Øvstedal vol overtuiging zijn gal spuwt. De Noorse teksten komen zijn geloofwaardigheid bovendien ten goeden. Met opvallende cleane mannenzang, vrouwenzang en zelfs een hoop ruimte voor toetsen, valt de plaat opvallend melodieus en veelzijdig uit. Door de vele laagjes gaat de rauwheid van deze soort muziek misschien een tikkeltje verloren; wat we daar voor in de plaats krijgen is echter zo ontzettend smakelijk, dat we er niet wakker van kunnen liggen. Songs als Hjarteorm doen ons zwarte hart opleven, terwijl de onderliggende gitaarmelodie toch bijna schandalig pakkend is.

Cor Scorpii lijkt helemaal teruggekeerd te zijn. Ruin is een sterk en substantieel album geworden, dat de haren makkelijk doet wapperen en ook na meerdere luisterbeurten niet verveelt. De epische songs en het heerlijke gitaarwerk zijn een dikke aanrader voor liefhebbers van de Sognametal-sound. Was het album het lange wachten uiteindelijk waard? Hell yes!

Releasedatum: 15-06-2018 | Label: Dark Essence Records | Facebook

01. Svart Blod (Hovmod står for fall)
02. Hjarteorm