Conjurer – Mire

Verzet is zinloos
83/100

Goddomme, die komt binnen. Het debuutalbum Mire van het uit Rugby (welke sport zou daar zijn uitgevonden) afkomstige Conjurer laat geen vezeltje heel van de botmassa die ooit je schedel vormgaf. De zogenoemde sludgerige post metal laat vanaf Choke direct een intense woede in je opborrelen. Niet vreemd, gezien Mire ook aandelen in doom en black metal bezit. De 6 minuten omvattende eerste track komt als zijnde een wrecking ball je grijze massa binnen geslingerd en lijkt totale vernietiging tot een muzikale kunst te hebben verheven. Soms lijkt de sloopkogel in intensiteit af te nemen, maar voor je het weet heeft Miley Cyrus er weer een flinke slinger aan gegeven en zijn de heren wederom op oorlogspad.

Als een ware Newtonpendel wordt op Hollow de in gang gezette beweging voortgezet, om vervolgens een gevoeligere kant van de band te laten zien en maakt het mammoetgeluid zodoende even ruimte voor een meer sfeervolle inslag. Een reeds gevestigde naam als The Ocean komt na een eerste speelronde opdoemen, met name wanneer Hollow (na een verbazingwekkend chunky middenstuk) ten einde loopt en woede en melancholiek samenkomen om een symbiotisch einde aan de eerste twaalf en-een-halve minuut te breien.

Thankless doet er met zijn 8:32 vervolgens nog een schepje bovenop, waardoor de band zichzelf meer ruimte gunt om af te wisselen tussen tandjetuffende post metal, stroperige sludge en progressief chuggend riffwerk. Naast Cancer Bats en natuurlijk Mastodon komt ook de laatste telg van Fit For An Autopsy (The Great Collapse) als referentiekader in mijn cognitieve muziekbibliotheek voorbij wanneer de title track en het hierop volgende Of Flesh Weaker Than Ash je gehoorgangen komen binnenwandelen. Live zullen de tracks ongetwijfeld als een onverwoestbaar huis staan en ik wil bij deze alvast een minuut stilte inplannen voor diegenen die hun earplugs thuis hebben laten liggen. Wee hun gebeente…

Wie denkt dat ‘ie na 35 minuten in de douche kan stappen om alle smerigheid van zich af te wassen heeft het flink mis: Hadal bekogelt je nog één maal, 8 minuten lang, met muzikale uitwerpselen die ongeveer dezelfde samenstelling kennen als erwtensoep.

De term ”als dikke stront door een theezeefje” wordt door Conjurer eer aan gedaan en het laatste beetje kak wordt er met de laatste drumslag, gitaarslinger en vocale uitstoot doorheen geprakt. Mire is letterlijk een loeizware zit, geef je er dan ook maar gewoon aan over want verzet is immers zinloos.

Releasedatum: 23-02-2018 | Label: Holy Roar Records | Facebook

01. Choke
02. Hollow