Burden Of Grief – Eye Of The Storm

Oud geleerd is jong gedaan
83/100

Oké, dit zag ik even niet aan komen. Na een aantal luisterbeurten heb ik maar eens even wat achtergrondinformatie vergaard over Burden Of Grief, en wat blijkt: schijnbaar opereren de Duitsers al sinds 1994 en mag de band zowat een kwart eeuw aan kaarsjes uitblazen. We mogen Burden Of Grief zelfs tot één van de eerste Duitse melodeath bands rekenen! De thrashende melodic death metal welke het viertal ten gehore brengt klinkt echter allesbehalve stoffig: Eye Of The Storm is namelijk een erg fris en zeer gelikte plaat geworden!

De zevende langspeler (en opvolger van Unchained uit 2014) introduceert zichzelf op kalme en melodische wijze middels Inception, om vervolgens binnen te walsen met het keihard thrashende en schreeuwende titelnummer, waarop gedurende de vier een een halve minuut zo nu en dan de wacht wordt gewisseld met een lekkere pot melodisch gedreven death metal. In het middensegment wordt flink gesoleerd, om de track uiteindelijk dicht te kitten met eenzelfde structuur als in het begin van Eye Of The Storm.

Het prachtig gedetailleerde, haast hypnotiserende, artwork geeft de nummers extra bijval en wanneer we bij track twee The Angel zijn aanbeland, zit de goesting er dan ook al flink in. Vleugjes Soilwork, In Flames, At The Gates, Arch Enemy alsook Machine Head zorgen voor een belachelijk beklijvende aanpak, hoewel een track als Breathe One’s Last ons juist meer in de richting van Scar Symmetry doet nijgen. Luister bijvoorbeeld eens naar Broken. Kun jij na een enkele luisterbeurt de drang weerstaan om keihard ”Broken!” mee te schreeuwen tijdens het pakkende refrein? Wij niet in ieder geval.

Hoewel de band mij voorheen totaal onbekend was klinkt een nummer als Dying Breed na een aantal rondjes echter zeer vertrouwd. Dit kan klinken als een compliment, maar kan ook als ‘dertien uit een dozijn’ worden opgevat. Omdat Eye Of The Storm echter meer als een warm bad aanvoelt dan een slaapverwekkende gang van reeds gedane zetten, mogen onze Oosterburen dit als een veer in de reet beschouwen. De band houdt zich aan het vertrouwde melodic death/thrash-concept, zonder rare smaakvervangers of onnodige E-nummers aan het album toe te voegen.

‘Jong geleerd is oud gedaan’ betreft een welbekend gezegde. Voor Burden Of Grief geldt juist het omgekeerde: deze Duitse veteranen zetten in de vorm van Eye Of The Storm juist een zeer fris en jeugdig werkstuk neer. Ik kan me dan ook totaal vinden in hetgeen mijn tweelingbroer in 2014 reeds wist te melden: ”Hopelijk weet een Nederlands of Belgisch zaaltje ze alsnog zover te krijgen”.

Releasedatum: 04-05-2018 | Label: Massacre Records | Facebook

01. Inception (Intro)
02. Eye of the Storm