Bullet For My Valentine – Gravity

Lekkere plaat met een flinke dot elektronica
80/100

Wie is de op één na best verkopende metalband uit het Verenigd Koninkrijk? Hint: op nummer 1 staat Iron Maiden. Nog een hint: ze komen uit Wales. Laatste hint: 29 juni komt het zesde album uit, genaamd Gravity. Inderdaad! Bullet For My Valentine is, drie jaar na de vorige plaat, weer helemaal terug. En hoe!

Na 5 fantastisch ontvangen platen, waarvan Venom de meest recente is, heeft Bullet For My Valentine zichzelf opnieuw uitgevonden en elf nummers in elkaar geflanst die tezamen een album vormen dat geen enkele zichzelf respecterende metal(core)head links zou mogen laten liggen. Gravity bevat alle ellende, chaos, geluk en verdriet waar met name zanger en frontman Matt Tuck de afgelopen tijd doorheen is gegaan.

Het album trapt stevig af met Leap Of Faith, een nummer waarin meteen een voorproefje wordt gegeven van de rest: er is meer elektronica te horen dan op voorgaande albums. Dit komt vooral door de voormalige tourdrummer Jason Bowld, inmiddels vast lid van de band. Bowld, die naast drums ook nog eens gitaar speelt, kan zingen en heeft meegeschreven aan Gravity, is tevens een begenadigd programmeur (zo blijkt uit de elektronica-sounds) en heeft daarmee een sterk stempel op dit album gedrukt.

Na een (ietwat misleidende) rustige intro op Leap Of Faith, klapt er een enórme portie geweld uit de speakers, wat onoverkomelijk leidt tot de wens naar meer. Die wens wordt direct vervuld door opvolger Over It, een bikkel van een liefdesliedje, gekenmerkt door heerlijke ritmewisselingen, wederom veroorzaakt door Bowld.

Het is trouwens niet alleen maar geweld wat de klok slaat op Gravity. Er zijn ook relatief rustige momenten te vinden, zoals Letting You Go, Under Again en Coma, waarbij vooral die laatste de zware last ademt die Tuck de laatste twee jaar met zich mee heeft gedragen. Die last heeft hem gelukkig niet geplet, het heeft hem juist alleen maar sterker gemaakt. Overigens is de omschrijving ‘relatief rustige momenten’ op zichzelf ook weer erg relatief, wanneer je bijvoorbeeld luistert naar The Very Last Time. Deze track is inderdaad een oase van rust in een geheel wat misschien wel het beste te karakteriseren valt als ‘een heerlijke warme zomerstorm’.

Is het dan echt allemaal hosanna? Dat hangt ervan af. Voor de ‘casual’ BFMV-liefhebber die af en toe eens een album van de heren op zet, is Gravity een zeer welkome aanwinst in de collectie. Voor de doorgewinterde fan, die de band al langere tijd volgt en goed op de hoogte is van het doen en laten van de heren, zal dit album wellicht toch iets te ver van de basis zijn afgedwaald.  Kleine kanttekening aan dit verhaal: Don’t Need You ademt wél echt die oude BFMV-vibe, maar dat nummer is dan ook al enkele jaren geleden geschreven. Hoe dan ook, Gravity zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat Bullet For My Valentine eindelijk het welbekende Download Festival zal mogen gaan headlinen, waarna een tour natuurlijk niet mag uitblijven.

Releasedatum: 29-06-2018 | Label: Spinefarm Record | Website

01. Leap Of Faith
02.Over It