Axegressor – Bannerless

Thrash zonder bezieling
40/100

Axegressor is een leuke woordspeling én de naam van een Finse thrash metalband die in 2007 debuteerde met het al even zo leuk verzonnen Axegression. De band is tamelijk onder de radar gebleven, terwijl ze nu met Bannerless toch alweer hun vierde album afleveren. Finnen staan nog weleens bekend om hun eigenzinnige aanpak, maar Axegression rekent met dat vooroordeel af en brengt ons rechttoe rechtaan thrash. Op het album staan elf nummers die slechts een enkele keer de vijf minuten overschrijden.

Opener In Safe Space No One Can Hear You Scream is een wat atypisch, maar tegelijkertijd ook wel symbolisch, nummer vergeleken met de rest van de tracks op het album. Het tempo ligt niet al te hoog, er klinkt weinig inspiratie in door en het nummer is qua opbouw ronduit slecht. De geforceerde zang maakt het allemaal niet veel beter. Ever Bending Spine opent verrassenderwijs met een pakkende death ‘ roll riff, waarna je er toch even voor gaat zitten. Dankzij de riffs blijft dit nummer wat beter hangen. Desalniettemin hoor ik liever inspiratiebron Nuclear Assault zelf spelen.

Axegressor wisselt veelvuldig qua tempo. Daar waar het tempo omhoog wordt gegooid is het muzikaal interessanter. Luister maar eens naar Igno-rant en vooral Truth Prostitute, waarop de band eindelijk eens wat bezieling toont en de spaarzame langzamere momenten het nummer niet omlaag halen. Toch is de band niet in staat om goede samenhangende en pakkende nummers te schrijven. Exemplarisch is The Lethality of Mediocrity. Dit nummer kabbelt maar wat voort en lijkt kop noch staart te hebben. Je krijgt het idee dat de band het zelf eigenlijk ook niet weet.

Op Bannerless wordt de luisteraar zelden gepakt met een goede riff en als die al aanwezig is, wordt het luisterplezier alsnog om zeep geholpen door een verder vrij matig nummer. Afsluiter Don’t Be An Asshole verdient nog wel een speciale vermelding omdat de thrash hier wel héél nadrukkelijk wordt voorzien van Judas Priest-invloeden. Zo eindigen we zowaar toch nog met een lekkere meezinger.

Het is echter te laat om Bannerless te redden. De productie is prima, het artwork ziet er ok uit en de bassist verdient een compliment voor zijn inspanningen, maar dit album bevat gewoon te weinig goede nummers. De plaat wordt dan ook aan niemand aanbevolen, tenzij je serieuze slaapproblemen hebt. Wat ons betreft gaan de heren gewoon lekker aan de bar zitten met een biertje en laten ze het maken van muziek maar aan anderen over.

Releasedatum: 13-04-2018 | Label: Brutal Records | Facebook

01. In Safe Space No One Can Hear You Scream
02. Ever-Bending Spine