Avatar – Avatar Country

Ondanks zes flinke happen is honger hetgeen resteert
83/100

Huh, nu alweer een nieuwe plaat van de extravagante heren van Avatar?Jazeker! Een kleine twintig maanden nadat Feathers & Flesh vele jaarlijstjes heeft mogen sieren, dient opvolger Avatar Country zich aan. Het ijzer kan immers beter gesmeed worden wanneer het nog heet is.

De titel van het album is een ‘oude’ bekende, de Desselse Boeretang en het Nijmeegse poppodium Doornroosje werden immers in een vrij recent verleden nog omgedoopt tot ‘Avatar Country’. Diegenen die fervent de verschillende sociale media in de gaten houden én reeds een eerste blik op de tracklist hebben geworpen, hebben al vrij snel door dat we hier met een koninklijk conceptalbum te maken hebben. Zijne Koninklijke Hoogheid wordt muzikaal vereeuwigd in een tiental tracks, waarvan A Statue Of The King en The King Wants You reeds door de hooggeëerde keuring zijn gekomen. En zij die de tracks hoorden, weten al dat het goed zit. Avatar Country is weer een plaat van formaat gebleken, zij het van een ander kaliber dan diens voorganger.

Waar Feathers & Flesh, met zijn 63 minuten, ietwat leek te verzanden in uitgerekte ballads blijkt Avatar Country een album met een aantal zeer krachtige tracks, welke de industriële roots van de Göteborgers maar weer eens blootleggen. Alvorens dit het geval is, wordt de luisteraar verwelkomd met het Avatariaanse volkslied Glory To Our King, om vervolgens over te stappen op een grotendeels instrumentaal melodieus heavy/power metal-epos, welke liefst acht minuten en achttien seconden op de stopwatch weet te toveren. Ongeveer eenzelfde zet die ook op Feathers & Flesh werd toegepast.

Wie vervolgens denkt dat Avatar op deze nieuwe telg een herhaling van zetten doet, moet zijn of haar mening bijstellen na het beluisteren van The King Welcomes You To Avatar Country. De luisteraar wordt namelijk verrast met een track waarin de country-elementen je tegemoet galopperen. Surprise! Tijd om bij te komen van deze verrassing is er echter niet want The King’s Harvest dient zich aan: een snoeiharde industrial track welke naar alle waarschijnlijkheid als man of the match uit de bus zal komen. Goddomme, deze song zal menig zaal omtoveren tot een kolkende moshpit en/of headbangfestijn en mag trots plaatsnemen naast een gelijkwaardig nummer als Let it Burn.

Het daaropvolgende The King Wants You laat maar weer eens zien hoe frontman Johannes Eckeström is gegroeid als vocalist. Zang, schreeuw én grunt worden harmonieus afgewisseld en zorgen dan ook voor de nodige dynamiek in deze krachtige, beklijvende en (bovenal) groovende track. The King Speaks laat vervolgens de woordvoerder en tolk van de Koning horen (incl. accent), welke de grappigste mededelingen ten gehore brengt aan de alsmaar enthousiaster wordende bevolking. Zo is de Koning niet meer geconstipeerd, heeft hij heerlijk gebadderd en wordt opgemerkt dat de snor van de Koning zich in excellente conditie bevindt, wat natuurlijk een voorbode is voor een vroege lente. Het clowneske is de band overduidelijk nog niet verleerd.

Het eigenzinnige A Statue Of The King is hetgeen hierop volgt. De track werd in oktober vrijgegeven en tikt rustig door naar de twee miljoen views op YouTube. Het onderstreept maar weer eens de rijzende populariteit van de Zweedse circusact, welke dit jaar o.a. Paaspop en FortaRock aan zal doen. A Statue Of The King is door zijn tempowisselingen wederom een voorbeeld van goede songwriting. Avatar heeft goed in de smiezen hoe ze nummers met een eigen smoel moeten maken, zonder in herhaling te vallen en tegelijkertijd een eigen te hanteren.

Het jammere van Avatar Country is echter de duur van het album en de hoeveelheid nummers die de plaat herbergt. De laatste twee songs zijn namelijk puur instrumentaal en wanneer je hier de intro (Glory To Our King) en het komische The King Speaks bij optelt houd je (inderdaad) nog zes van de tien nummers over waarop het album in feite dient te leunen. Jammer, gezien de zes nummers allemaal van een ‘oh-my-god-what-the-fuck-heilige-wind’-hoogstaand niveau zijn en we in feiten blijven zitten met een nog te stillen honger.

Avatar komt er op Avatar Country, net als 1,5 jaar geleden, opnieuw mee weg. Wanneer op de volgende release de gulden middenweg wordt gevonden, staan we niet in voor de succesvolle gevolgen en de hierdoor ontstane impact. Laten we hopen dat de Zweedse freakshow ons blijft verrassen!

Releasedatum: 12-01-2018 | Label: eOne Music | Facebook

01. Glory To Our King
02. Legend Of The King