Amorphis – Queen of Time

Absolute wereldplaat
94/100

Er zijn van die platen die je na één keer luisteren al omver blazen. Tot die categorie behoort ook Queen of Time, het nieuwste album van Amorphis. Album nummer dertien van de Finnen (de plaat vol re-recordings Magic & Mayhem niet meegeteld) bevat alle elementen die de muziek van deze zes heren zo boeiend maakt.

Daar waar albums waar je vol smacht op zit te wachten in de praktijk bijna altijd tegenvallen, bewijst Amorphis dat het ook anders kan. Queen of Time is namelijk precies waar we op voorhand op gehoopt hadden. Herkenbaar en toch fris. Van stevige melodeath tot folky passages en melancholische rock: Amorphis excelleert sinds jaar en dag in een bijzondere mix van stijlen en dit nieuwe album is daarop geen uitzondering. Gesteund door de inmiddels dreadlockloze alleskunner Tomi Joutsen, die zowel qua clean als harsh vocals enorm veel in zijn mars heeft, klinken veelzijdige songs als The Bee, Message in the Amber en Grain of Sand binnen no time vertrouwd.

Soms is er een knipoog naar de oude death metal-sound in een riffje links of rechts, dan weer wordt er een droevige zanglijn of een pakkend toetsenpartij ingezet. En dat allemaal regelmatig binnen een paar seconden van elkaar. Het maakt van Queen of Time een heerlijk veelzijdig album, waarmee je je geen seconde hoeft te vervelen. De plaat is een logisch vervolg op Under The Red Cloud maar overstijgt zijn voorganger in alle opzichten, waardoor het album als geheel een flink stuk sterker klinkt.

Het perfecte album bestaat niet, maar Amorphis komt wat ons betreft akelig dicht in de buurt met Queen of Time. De productie is helder, zonder dat de plaat overdreven opgepoetst klinkt. Energie en heaviness zijn er voldoende en we verwachten dat deze songs het live ook allemaal prima zullen doen.

Net wanneer je denkt dat het album je niet nóg meer in positieve zin kan verbazen, volgt op Amongst Stars een ijzersterk duet, met een glansrol voor niemand minder dan ‘onze’ Anneke van Giersbergen, die we allemaal kennen van VUUR, The Gathering en nog een hele lading andere bands en projecten. Dit nummer – misschien wel onze favoriet van de tien tracks op Queen of Time – breekt met de typische Amorphis-formule maar is zeker niet minder indrukwekkend dan de meer orthodoxe songs op deze plaat. Stiekem zijn we nu al benieuwd of we Anneke tijdens de eerstvolgende show van Amorphis binnen onze landsgrenzen ook op het podium kunnen begroeten. Tot het (misschien) zo ver is, stellen we ons tevreden met het grijsdraaien van Queen of Time. En laten we wel wezen: dat is allesbehalve een straf. Wereldplaat!

Releasedatum: 18-05-2018 | Label: Nuclear Blast Records | Website

01. The Bee
02. Message in the Amber