The Charm The Fury – The Sick, Dumb & Happy

Klein Duimpje en de gelaarsde kat hebben hun zevenmijlslaarzen uitgeleend!
85/100

Het is dezer dagen bijna onmogelijk om als correct ingeburgerde Nederlandse metalhead niets van The Charm The Fury te hebben vernomen. Indien dat wél het geval is, willen we je bij deze hartelijk welkom heten vanonder die belachelijk grote steen! Graspop, Download, FortaRock In The City, Jera On Air, Nirwana Tuinfeest, Paaspop en Pinkpop: je kunt je fucking kont niet keren of deze kaaskoppen staan er dit jaar! Maar voordat het nieuwe festivalseizoen van start gaat, is er nog een plaat om te promoten. The Sick, Dumb & Happy zal vier jaar na dato de in 2013 verschenen (goed ontvangen) debuutplaat A Shade Of My Former Self opvolgen. De nagelbijtende ‘TCTF’-liefhebber zal inmiddels al lang en breed bij de vingerkootjes zijn aanbeland.

Zoals het een goede metalband anno 2017 beaamt, heeft de inmiddels bij Nuclear Blast getekende band reeds twee nummers vrijgegeven, mét bijbehorende (overigens erg professionele en volwassen) videoclips. Zij die Down On The Ropes en Echoes inmiddels aan een luisterbeurt hebben onderworpen kunnen maar één ding concluderen: Klein Duimpje en de gelaarsde kat hebben hun zevenmijlslaarzen in bruikleen gegeven aan dit Amsterdamse ‘metalcore’-collectief. Want verdomme, wat heeft deze band een aantal forse stappen vooruit gezet, in positieve zin. Metalcore moet hier inderdaad tussen twee aanhalingstekens benoemd worden, aangezien de band op The Sick, Dumb & Happy gebruikmaakt van zoveel meer stijlen dan enkele de niche die hen in eerste instantie werd toebedeeld. Zo hebben invloeden uit de thrash en de groove metal hun weg gevonden in het eclectische doch catchy geluid van dit sinds 2010 opererende, gemengde vijftal. In de vorm van Silent Wars is er zelfs ruimte voor een ballad.

Zo thrashen o.a. albumopener Down on The Ropes, Weaponized en The Future Need Us Not er gretig op los en lijkt laatstgenoemde track bespoten te zijn met l’eau de Machine Head; een vertrouwde geur van de eerdergenoemde Duitse cosmetische fabrikant. De met Hellyeah en Pantera doorspekte songs als Echoes en The Hell In Me grooven je vervolgens de stront in een dun stroompje langs de broekspijpen, terwijl Blood & Salt met weemoed de nu-metal emoties van een band als KoRn aan de oppervlakte brengt met dank aan zijn vettige bassgeluid. Ook zien we het meezingbare woohoo-karakter van Songs Of Obscenity het erg goed doen op de met plastic bekers bezaaide festivalweides. De band maakt dus maximaal gebruik van een kleurrijke palet, waardoor zich op dit elf nummers tellende zilveren schijfje een dynamisch schilderij openbaart.

Frontvrouw én boegbeeld Caroline Westendorp weet met haar looks en alsmaar verderstrekkende vocale bereik hetgeen Perdok, Slegtenhorst, Arnoldussen en Tieken uit hun instrumenten persen naar een hoger niveau te tillen. Als een ware Lorelei weet ze je gedurende de plaat op een sinistere manier te verleiden (Blood & Salt), waardoor ze je met haar charmante stembandjes als een vis binnen weet te hengelen (Echoes en Silent Wars), waarna ze je met haar agressieve vocalen plotsklaps dermate laat schrikken dat je linker testikel zich ineens in de rechterhelft van je balzak bevindt. Hekkensluiter Break And Dominate bewijst dat we hier te maken hebben met een echte femme fatale, wat als een compliment mag worden beschouwd. Jullie zijn bij deze gewaarschuwd.

The Charm The Fury mag op The Sick, Dumb & Happy dan wat toegankelijker zijn geworden, door de juiste elementen van invloedrijke bands uit jaren 90 in de mix te gooien weten ze zichzelf desondanks te onderscheiden van de alsmaar uitdijende meute. De tracks kunnen deze zomer dan ook naar alle waarschijnlijkheid rekenen op een warm onthaal (al dan niet temperatuurgerelateerd). We wensen iedereen alvast veel plezier bij de live-vertolking van enkele huzarenstukjes en drinken er bij voorbaat reeds een goudgele rakker op. Well done, op jullie gezondheid. Proost!

Releasedatum: 17-03-2017 | Label: Arising Empire | Facebook

01. Down on the Ropes
02. Echoes