Schwarzer Engel – Sinnflut

Voor de fans
70/100

Even voorstellen; Schwarzer Engel is het project van een Duitser genaamd David Jason. Het is een soloproject, dat midden houdt tussen gothic, symphonic en dark metal. Tussen 2010 en 2016 bracht Jason vijf albums en enkele ep’s uit, met als apotheose het tweeluik Imperium. Prima smakende, bombastische gothic metal met grunts en diepe ‘Type O Negative’ zang. Het klinkt oppervlakkig, maar onder de simpele melodieën is altijd wat aan de gang.

Sinnflut is een korte ep, en dat hint meestal dat er een nieuw album op stapel staat. De ep Götterfunken kwam even voor het album Imperium II uit, en Schwarzer Engel heeft een regelmaat (even na het schrijven van deze zin zagen we op de Facebook van de band dat het album Kult Der Krähe in februari uit zal komen, hoera voor instinct!). De titeltrack is waar het allemaal om draait, en daar is ook een lyric-video van verschenen. Heel veel nieuws is daar echter niet over te melden want het is een typisch Schwarzer Engel nummer, dat prima in de lijn der verwachtingen ligt. Is dat erg? Zeker niet, in dit geval is meer van hetzelfde meer lekkers. Toegegeven, het is geen stijl waar men de nieuwe Iron Maiden mee zal worden, maar zolang het werkt en goed klinkt hebben we geen bezwaar. Het daaropvolgende Futter Für Die See is introspectiever en kalmer, meer gothic. De zang van Jason doet denken zowel aan NDH-band Eisbrecher, als aan gothic meesters Lacrimosa. En toch ook, door het diepe timbre, aan Heino. Hey, daar is niks mis mee! Heino kan best gothic zingen als hij dat wil. Van de overige twee nummers is de pianoversie van Requiem het meest interessant. En dat hoewel we het nummer niet kunnen vergelijken met het origineel, want waarschijnlijk is dat een nummer van het aankomende album. De club remix van Sinnflut is wat overbodig, en voegt naast wat bliepjes en samples niet veel toe aan het origineel.

Dit is nou echt een zoethoudertje. Meer nog dan de Götterfunken ep. Toch is het een leuk zoethoudertje. De twee ‘echte’ nummers zijn tegenpolen, en laten twee kanten van de band zien. De extraatjes zijn karig, maar op elke ep van Schwarzer Engel staat wel een piano versie, altijd grappig. Alleen de club remix is te magertjes. Is het een interessante kennismaking? Nee, dan kan je beter de Imperium albums luisteren. Maar misschien is dit wel het hoogst haalbare voor een simpele ep. Een extra nummer had gekund, maar daar zou de score niet hoger van zijn. Het is af te wachten of Sinnflut op het album komt. Zo ja, dan is dit een totaal overbodige release. Zo nee, dan hebben we een goede reden dit te luisteren.

Releasedatum: 08-12-2017 | Label: Massacre Records | Website

01. Sinnflut
02. Futter Für Die See