Sarke – Viige Urh

Smeuïger en voller
79/100

Met (voormalige en/of live-)leden van bands als Satyricon, Darkthrone, Khold en Tulus in de gelederen, kun je Sarke met recht een ‘all star’-black metalband noemen. De formatie rond Thomas ‘Sarke’ Berglie werd in 2008 opgericht en toonde zich tot op heden uiterst productief; het nieuwe, vijfde album Viige Urh volgt ruim een jaar na het vorige plaatwerk van de Noren: Bogefod.

Wat direct opvalt: Viige Urh klinkt een stuk minder rauw en rechttoe-rechtaan dan de eerdere albums van Sarke. Links en rechts zijn er zelfs wat semi-symfonische touches, waardoor de plaat “voller” en minder droog klinkt. Songs als Viige Urh en Dagger Entombed (met lekker Thyrfing-vibe!) hebben een bepaalde groove die de muziek bij vlagen bijna catchy maakt. Daarnaast is dit ook meteen het meest afwisselende Sarke-werkje tot op heden. Vrouwenzang op Jutul (door ene Lena Fløitmoen, die wij eerst aanzagen voor Agnete Kjølsrud van Djerv) en fijn en prominent leadgitaarwerk op songs als Age of Sail zorgen voor wat afwijkende klanken die het album fris en fruitig laten klinken – al zijn die begrippen natuurlijk relatief als we het over extreme metal hebben. De oudere albums kunnen zeer zeker op onze goedkeuring rekenen, al bevalt de nieuwe koers ook erg goed.

Gelukkig is ook veel bij het oude gebleven. De gortdroge grom van Ted ‘Nocturno Culto’ Skjellum (Darkthrone) is nog altijd prominent aanwezig en de bijna thrashy passages die de muziek van Sarke in het verleden kleur gaven, zijn ook nu weer van de partij. Rode draad op Viige Urh is ‘verstreken tijd’ in al haar facetten. Een concept-plaat is dit overigens zeker niet maar er is duidelijk goed nagedacht over de teksten, waardoor dit een behoorlijk verhalend album is geworden. Met 36 minuten is ook dit vijfde Sarke-album – wederom – een relatief kort werkje. Omdat Viige Urh zo smeuïg is vergeleken met eerder werk, zien we de korte speelduur graag door de vingers. De nieuwe elementen voegen echt iets toe en ook de wat warmere productie heeft een positief resultaat. Lekkere plaat, goed uitgewerkt, zeker niet baanbrekend maar wel degelijk de moeite van het beluisteren waard!

Releasedatum: 13-10-2017 | Label: Indie Recordings | Facebook

01. Viige Urh
02. Dagger Entombed