Fen – Winter

Meeslepend meesterwerkje
91/100

Nieuw studiomateriaal van Fen? Dat is een goede manier om ons de oren te doen spitsen. De band stelde tot op heden namelijk nooit teleur en platen als Carrion Skies (2014) draaien nog regelmatig hun rondjes op het Ragherrie-hoofdkantoor. Met album nummer vijf, Winter, zijn de drie Engelse heren er wederom in geslaagd een progressive/atmospheric (met soms zelfs wat post-)black metal-meesterwerkje af te leveren.

Winter is een goedgevuld album met een totale speelduur van 75 minuten – en als je de gelimiteerde editie koopt krijg je er een bonus cd met nóg ruim 17 minuten muziek bij! Na amper één luisterbeurt kunnen we al concluderen dat je met Winter waar voor je geld krijgt en dat er van verveling door de ellenlange songs geen sprake is; de drie Londenaren zijn hoorbaar in topvorm en alle elementen die we van voorgaande platen kennen zijn weer aanwezig. Ondanks de grote hoeveelheid muziek blijkt het album een mooie bloemlezing van al wat Fen tot zo’n boeiende band maakt. Gevoelvolle soundscapes, progressieve structuren, folky (semi-)akoestische gitaren en kneiterharde black metal worden op wonderschone wijze tot een samenhangend geheel gesmeed. Voor een ‘sfeervolle’ band die zoveel verschillende ingrediënten aan hun black metal toevoegt, is Fen er altijd in geslaagd een zekere gruizige vibe te bewaren – zo ook nu. De gitaartoon heeft zoals altijd een fijne rauwe ‘metalkwaliteit’ waardoor het album pit behoudt, en de zingende bandbaas Frank ‘The Watcher’ Allain maakt ook deze keer indruk met zijn karakteristieke grom, maniakale fluisterzang én smaakvolle cleans – dus ook op het vocale vlak is afwisseling het sleutelwoord.

De manier waarop de songs zich ontspinnen en Fen erin slaagt de zes lange songs (waarvan alleen Winter VI net iets onder de tien minuten klokt) interessant te houden, is ronduit indrukwekkend. De productie is – bewust – aan de dunne kant, al stoort dat eigenlijk geen moment en is het lastig je dit album met een compleet ander geluid voor te stellen. De techniek verleent de gitaren en harsh zang zelfs wat extra venijn en doet de sfeervolle ambient-achtige elementen misschien nog nét wat melancholischer klinken. Vooral de manier waarop de verschillende stijlen elkaar afwisselen en alles ondertussen ook ‘gewoon’ weet te overtuigen, maakt van Winter zo’n lekker album. Stevig doordreunende momenten worden op welhaast natuurlijke wijze afgewisseld met dromerige progrock en sfeervolle post-metal, al blijft de black metal duidelijk de basis vormen van het geluid van Fen.

Ondanks dat de zes songs allemaal een eigen karakter hebben, laat dit album zich het beste als één geheel beluisteren. Winter is een even meeslepende als uitdagende luisterervaring en hoewel 75 minuten muziek misschien wat veel van het goede is, slaagt Fen erin de tijd voorbij te laten vliegen. Fans van het oudere werk van deze Engelsen kunnen dit nieuwe meesterwerkje dan ook blind aanschaffen.

Releasedatum: 10-03-2017 | Label: code666 | Facebook

01. Winter I (Pathway)
02. Winter II (Penance)