WeaksaW – The Wretched Of The Earth

Technische groove metal; dynamisch maar gezichtsloos
67/100

Montpellier, een plekje in Frankrijk wat ik voorheen enkel linkte aan dé plek waar mijn ex-mede-eicel-bewoner (lees: tweelingbroer) zich voor een maand vestigde om de Franse tongval eigen te maken, maar vrijwel de eerste dag wat extra factortjes tegen de zon had mogen gebruiken. Door het uit Montpellier afkomstige WeaksaW is er echter een nieuwe referentie geboren.

WeaksaW is in 2008 opgericht en komt middels The Wretched Of The Earth met hun tweede album aankakken. Het hokje waarin zij geplaatst worden betreft ‘technische groove metal’. Jezus, al die verschillende termen. Wat zijn wij metalheads toch eigenlijk ook een zotjes.

Ik moet bekennen dat de beschrijving wel enigszins gepast is, maar (zoals bij zovelen in het genre) is het veel meer dan alleen dat. Progressieve (oui oui, Gojira) en death metal elementen worden al groovend één symbiotisch geheel op de 10 nummers-tellende plaat. Het zorgt dan ook voor een dynamisch geheel waarin beukwerk, mid-tempo en melodische stukken elkaar afwisselen gedurende elk nummer.

Maar een dergelijke hoeveelheid dynamiek hoeft niet te betekenen dat een album dermate interessant of in het oog springend is. Helaas is dat bij WeaksaW ook het geval. De band bezit zeer zeker potentie en levert een aantal songs op met sterke, groovende (death metal) stukken, maar komt nergens tot de kern. De nummers hebben slechts een beperkte vorm van herkenbaarheid waardoor elk nummer ietwat gezichtsloos is. Dit zorgt er slechts zelden voor dat de schwung daadwerkelijk gepakt wordt.

The Wretched Of The Earth
XVI en Admiral Cunt zijn voorbeelden van ritmisch sterke nummers, maar vanwege de technische inslag is dit slechts van beperkte duur. Daarnaast mag er op vocaal gebied ook nog wel wat geschroefd en gedraaid worden. Een beetje meer variatie hierin zal de muziek ten goede komen. Zabveniye Part I is hier een goede leidraad voor. Verrassend genoeg komt het melodisch sterke laatste werk van Fit For An Autopsy als verwijzing bovendrijven, wat (voor mij) een dikke vette plus is.

Je moet over een flinke dosis talent beschikken om het niveau van bijvoorbeeld een Gojira, Pantera of Lamb of God te bereiken. Dat is duidelijk nog een brug te ver voor dit vijftal. Maar hé, wanneer je met je tweede album op de proppen komt is er nog tijd zat.

Releasedatum: 27-05-2016 | Label: Lifeforce Records | Facebook

01. The Wretched Of The Earth
02. Josh