Varg – Das Ende aller Lügen

Oppervlakkig en oninteressant
57/100

Varg is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest. De Duitse band die in 2007 haar eerste langspeelplaat Wolfszeit op de wereld losliet, heeft vanaf het begin af aan een discutabele identiteit gehad. Het meest twijfelachtige is het feit dat zowel de esthetiek als de marketing van de band zich richt op de elementen uit de pagan black metal, maar dat het op muzikaal gebied veel weg heeft van melodische metalcore met hier en daar een tekstueel uitstapje naar Germaanse tradities en heidens symbolisme. Na de teleurstellende release van Guten Tag in 2012 en de (her)opgenomen EP Rotkäppchen (review hier) van afgelopen jaar, zag de toekomst er voor Varg somber uit. Waar Das Ende aller Lügen het soelaas had moeten bieden is het geheel  echter nóg oppervlakkiger en oninteressanter geworden dan al zijn voorgangers.

Met titels als Der Große Diktator en Revolution moge duidelijk zijn dat de nieuwe langspeler een behoorlijk politiek-getint thema aanhangt. De plaat opent met de speech van Charlie Chaplin uit de gelijknamige film The Great Dictator, waarin het volk wordt opgeroepen om zich te verzetten tegen het fascisme en de leugens van de corrupte regeringen. Een ijzersterke en weloverwogen intro, die prima overloopt  in Das Ende aller Lügen. De track opent met krachtige melodieuze gitaarloopjes die al snel veranderen in een beukend ritme dat live zeker de haren zal laten wapperen. Na nog geen 3 minuten wordt het nummer echter vrij abrupt afgebroken en ontstaat er een vreemde overgang naar de daaropvolgende tracks. Het tempo op de plaat is moordend hoog, waardoor er tussen de afzonderlijke nummers weinig samenhang te bespeuren is. Zelfs met totale speelduur van slechts 39 minuten, voelt dit album totaal niet als een eenheid. Er zijn hier en daar wat momenten waarop de band een agressievere aanpak lijkt te kiezen, met stevige riffs en lagere stemming. Helaas voelt dit bijzonder geforceerd en blijft het niet gehandhaafd, waardoor het bijna lijkt of Varg erg veel moeite doet om tegenwicht te bieden aan de net iets te zoetsappige kwaliteiten van Das Ende aller Lügen.

Varg - Das Ende aller Lügen

Streyfzug neigt, in tegenstelling tot de rest van de schijf, weer iets meer richting de pagan metal en is een fijne afwisseling, met veel akoestische intermezzo’s en backing vocals. Met Totentanz word er wat gas teruggenomen in de vorm van een veredelde up-tempo ballad. Zanger Freki word hierin bijgestaan door niemand minder dan Anna Murphy (Eluveitie) die vooral tijdens de live-optredens vaker met Varg heeft meegewerkt en met haar zuivere stemgeluid een speelse toon toevoegt aan het ietwat  duistere nummer. Einherjer grijpt zoals de titel doet vermoeden terug naar de heidense elementen van de band, maar sluit qua thema niet of nauwelijks aan op de overige nummers op de plaat. De incoherentie en het gemak van de afzonderlijke tracks is dan ook precies de reden waarom Das Ende aller Lügen over het algemeen weinig weet te overtuigen. Vreemd genoeg doen de heren van Varg er nog een schepje bovenop door het gehele album ook nog in het Engels op te nemen. Of dit een commerciële zet is, of dat Varg deze lijn op toekomstige albums zal gaan voortzetten, valt te betwisten, maar waar de plaat in het Duits al nergens spannend wordt, voegt de Engelstalige variant ook weinig toe.

Verandering hoeft niet altijd verkeerd te zijn, maar met Das Ende aller Lügen weet Varg zeker geen blijvende indruk achter te laten. Doorgewinterde fans zullen na Guten Tag ongetwijfeld smullen van de diversiteit op de plaat, maar dit gaat helaas ten koste van de kwaliteit van de individuele tracks. Ben je niet vies van een stevig potje melodic metalcore, schroom je dan niet om het album te beluisteren. Als je echter op zoek bent naar een typerend Varg-album word het toch echt tijd om Wolfszeit uit de mottenballen te trekken.

Releasedatum: 15-01-2016 | Label: Napalm Records | Website

01. Der Große Diktator
02. Das Ende aller Lügen