Twilight Force – Heroes Of Mighty Magic

Epische en glorieuze Efteling-metal
83/100

Hear ye, hear ye, and rejoice! Want de brengers van licht en glorie zijn gearriveerd, om ons te doen baden in zonnestralen en blijdschap en vertier te verspreiden! De vertaling voor gewone stervelingen: het nieuwe album van Twilight Force is er! Deze Zweden strijden eervol en dapper met Gloryhammer voor de trofee van meest campy power metal band.

Waar Gloryhammer er geen doekjes om wind dat ze over de top zijn laat Twilight Force het vaag. Twee jaar geleden konden fans van razendsnelle fantasymetal al smullen van het debuut Tales Of Ancient Prophecies. Het was echter duidelijk een debuut, en werd gehinderd door vele interludes en intro’s, alsmede door een ietwat kinderlijke kijk op het genre. Dat nam niet weg dat de catchy melodieën en bombastische teksten over magische draken en zwaarden razendsnel hun weg vonden naar de trommelvliezen. De tweede worp verschijnt via het grote Nuclear Blast; nu kijken of er ook op muzikaal vlak stappen vooruit worden gezet.

Intro’s? Wat zijn dat? Zonder aankondiging barst Heroes of Mighty Magic (HoMM dus) los met Battle Of Arcane Might en er is meteen verschil te horen. De orkestratie is nog bombastischer, gelaagder en sprookjesachtiger, de gitaren worden bijna bedolven onder de lagen toetsen. De welbekende elementen van Twilight Force zijn er, maar het gitaarspel heeft een boost gekregen met de toevoeging van een tweede gitarist met elvenoortjes. Ook de composities volgen minder de bekende structuur. Er wordt niet te veel afgeweken, maar dat hoeft ook niet bij power metal. Het is genieten van machtige refreinen als ‘Run, we will run with the power of the sun” (Riders Of The Dawn) en “With the power of starlight, power of hope, journey past the skies” (To The Stars).
De Italiaanse pseudoniemen van eerst zijn ingeruild voor Tolkien-esque titels als Lynd, De’Azsh en Blackwald. Achter Chrileon gaat gelukkig nog steeds Christian Hedgren schuil, met zijn kraakheldere falset. Zijn schrille, hoge uithalen klinken krachtiger en minder beknepen dan op ‘Tales’. De fans van de majesteitelijke vertelstem die het verhaal uit de doeken deed hoeven niet te pruilen. De interludes zijn weg, maar in ruil daarvoor kunnen we zes minuten luisteren naar Blackwald, die in Epilogue zijn glorieuze woordendiarree in de oren spuit. Gelukkig pas aan het eind van de plaat, zodat we even kunnen bijkomen.

3540382043_photo

Luisterend naar de opzwepende melodieën en bombastische orkesten dringt er één woord harder dan alle andere mijn hoofd in: Efteling. Goed voorbeeld is Flight Of The Sapphire Dragon, makkelijk één van de beste nummers van de plaat. De orkestratie in het begin ademt de wachtrij van de Vliegende Hollander en de Droomvlucht uit. Is dat goed? Ja tuurlijk! Want wie geniet er niet van sprookjes en avonturen uit landen ver hier vandaan? En daar is de samenvatting van Twilight Force! Epische verhalen en gevaarlijke belevenissen, gegoten in overdreven doch perfect uitgevoerde metal. Oppervlakkig is het zeker niet. Met There And Back Again heeft de band zelfs een epos van 10 minuten gecomponeerd. Alles wordt uit de kast getrokken; gelaagde koren, anthemische refreinen, er wordt wild met klokkenspel en belletjes gestrooid en als kers op de taart hebben we ook nog Fabio Lione van Rhapsody die komt meezingen. Het gevolg is een compositie die, naast Efteling, fantasyfilmsoundtrack ademt; als power metalfan is dat een zeer benijdwaardig iets.

Toch is het niet allemaal perfectie. Er wordt bij vlagen heel erg druk gespeeld en zeker die toetsen zijn soms iets te veel van het goede. Naast dat het de memorabiliteit van de nummers kan dwarsbomen, mist de productie soms wat kracht. De drums en gitaar zijn moeilijk hoorbaar. Hetzelfde euvel was ook te horen op Luca Turilli’s laatste worp Prometheus. Te veel kan slecht zijn en ook HoMM vergt enkele luisterbeurten om zijn pracht en praal optimaal te openbaren.

De power metalfan kan zijn hart ophalen. Twilight Force verbetert diens formule, voegt daar zelfs iets te veel aan toe, maar weet een ongelofelijk volwassen tweede album neer te zetten. Het debuut wordt overtroffen, maar met een betere productie moet de derde plaat nóg machtiger worden. We houden daarom wat punten in. Laat deze jongens maar veel groeien, want de potentie is er!

Releasedatum: 26-08-2016 | Label: Nuclear Blast Records | Facebook

01. Battle Of Arcane Might
02. Powerwind