Sirenia – Dim Days Of Dolor

Vermakelijk album zonder echte uitschieters
76/100

Anderhalf jaar na The Seventh Life Path is Sirenia alweer terug met een nieuwe plaat. Dim Days of Dolor is alweer de achtste full-length van de band die in 2001 werd opgericht nadat muzikaal meesterbrein Morten Veland uit Tristania stapte. De band hanteert nog altijd exact hetzelfde muzikale recept, al klinkt de nieuwste creatie gelukkig een stuk geïnspireerder dan diens directe voorganger, die ietwat mat en flauwtjes uit de hoek kwam.

Sirenia versleet in die acht jaren met Henriette Bordvik (Noorwegen, 2002-2005), Monika Pedersen (Denemarken, 2006-2007) en Pilar ‘Ailyn’ Giménez García (Spanje, 2008-2016) drie zangeressen van drie verschillende nationaliteiten. Tegenwoordig staat de uit Frankrijk afkomstige Emmanuelle Zoldan achter de microfoon. Ragherrie was aanwezig bij haar live-vuurdoop, op FemME 2016. Ze doorstond dat optreden prima, al oogde het allemaal nog een tikkeltje onwennig. Nu we de Française ook voor de eerste maal op plaat aan het werk horen en de schijnwerpers dus logischerwijs flink op haar gericht zijn, springen een aantal zaken in het oog, of eigenlijk: oor. Laten we vooropstellen dat Emanuelle technisch prima zingt; we hebben in dat kader weinig te klagen, al moet je wel van haar ietwat ‘scherpe’ stemgeluid houden. Haar bereik is ondertussen degelijk maar niet enorm groot – gelukkig bevat de muziek voldoende fijne melodieën om te zorgen dat dit puntje amper opvalt. Wat bij nadere bestudering wél de aandacht trekt, is haar niet altijd accentloze uitspaak. Misschien wat flauw om daarover te beginnen; storend wordt het namelijk geen moment en wat ons betreft scoort Emanuelle dan ook een ruime voldoende voor haar vocale prestaties op Dim Days of Dolor.

sirenia-4

Afgezien van de nieuwe vocaliste is er maar bijzonder weinig veranderd ten opzichte van de andere albums. Dim Days of Dolor is een typisch Sirenia-product, inclusief dat lastig te definiëren prettige-maar-melancholische sfeertje waar Veland een patent op lijkt te hebben. Daarbij zorgen de spaarzaam gebruikte harsh vocals dat het geheel ook deze maal niet té zoetsappig en liefelijk wordt. Sterk gitaarwerk en doeltreffende refreintjes doen de rest en maken van Dim Days of Dolor een vermakelijk album, zonder echte uitschieters naar boven of beneden.

De symfonische/gothic metal is dan misschien inhoudelijk weinig verrassend, de uitvoering is nog altijd prima verzorgd en wat je ook van de songs vindt, ze wérken wel. Dim Days of Dolor onderscheidt zich van een aantal van de meer recente albums door de meer overtuigende en bevlogen aanpak. Het album is daardoor minder gezapig en stukken boeiender dan de recente platen die deze releae voorgingen, al wordt het extreem hoge niveau van At Sixes and Sevens (2002) of An Elixir for Existence (2004) helaas niet geëvenaard. Voor de maand november staan er drie Nederlandse clubshows op het programma; voor de fans een mooie gelegenheid om live kennis te maken met de songs van Dim Days of Dolor én zangeres Emanuelle Zoldan. Gaat dat zien!

Releasedatum: 11-11-2016 | Label: Napalm Records | Website

01. Goddess of the Sea
02. Dim Days of Dolor