Rob Zombie – The Electric Warlock Acid Witch Satanic Orgy Celebration Dispenser

Tongbrekende tracks
84/100

Creatieve duizendpoot Rob Zombie is de laatste tijd drukker dan ooit tevoren. De filmproducer, regisseur en shockrocker is van 2014 tot begin dit jaar zeer druk geweest met zijn clowneske, crowdfunded horrorfilm 31, en wist midden in het filmproces ook nog zijn zesde studioalbum op te nemen. Zombie verwierf faam als leadzanger van de industrial groove metal-band White Zombie in de 80’s en 90’s, en houdt er sinds 1996 een zeer succesvolle solocarrière op na. Zo werden zijn eerste twee soloplaten Hellbilly Deluxe en The Sinister Urge bekroond met platina, en tourde hij aan de zijde van onder andere Alice Cooper, Slayer, Disturbed en Marilyn Manson.

Zombie’s Electric Warlock-record is zijn meest favoriete tot nu toe. ‘’It’s the most fucked up thing we’ve ever done’’, aldus de zanger. En daar twijfel je ook geen moment aan als je een eerste blik werpt op de titel en tracklist… Maar is The Electric Warlock Acid Witch Satanic Orgy Celebration Dispenser ook Zombie’s béste werk to date? Let’s find out!

De korte maar krachtige intro-track The Last Of The Demon’s Defeated luidt deze plaat knallend in en doet zeer denken aan korte White Zombie-nummers als Death Stomp. Satanic Cyanide! The Killer Rocks on! is een zwaar en traag nummer, dat door de nodige gitaareffecten en de weirde spoken word samples waar Zombie bekend om staat een erg futuristisch geluid krijgt. The Life And Times Of A Teenage Rock God is een ijzersterke track, waarin Zombie’s stem lager klinkt dan normaal. Samen met John 5’s hooky riffs maken dit tot een klassieke Zombie-song in de stijl van House Of 1000 Corpses.

Rob’s eerste single: Well, Everybody’s Fucking In A U.F.O., voorzien van een videoclip vol hitsige aliens, is een nummer dat we nog vaak live gaan horen. Hier krijgen we Zombie’s rock ’n roll-sound te horen, vergelijkbaar met Dead City Radio van zijn vorige album, afgewisseld met een stampend science-fiction-refrein. The Hideous Exhibitions Of A Dedicated Gore Whore is een heerlijke hardrock-track met als enige minpunt een bijzonder irritant speelgoed orgeltje. Het stampende Medication For The Melancholy luistert zeer lekker weg. Get High, de tweede single, eveneens voorzien van een (door Elvis geïnspireerde) videoclip, klinkt een stuk zwaarder en is, net als de eerste single, een groovende Zombie-classic die we veel in de live-set kunnen verwachten.

Get Your Boots On! That’s The End Of Rock And Roll is alles behalve het einde van rock ‘n roll. Sterker nog: de shockrocker laat met dit nummer maar al te goed zien wat rock ’n roll is! Meesterlijke riffs, gekke teksten, de vette partijen van drummer Ginger Fish en bassist Piggy D, en tot slot een heerlijke solo door meester-axeman John 5; ‘It doesn’t get more shock ’n roll than that’.

Is The Electric Warlock Zombie’s beste album to date? Dat is natuurlijk een kwestie van smaak. De een zal de tracks met onderliggende dance-grooves van de eerste twee albums prefereren, de ander zal meer van het zware bandgeluid van de laatste jaren houden. Eén ding dat zeker is dat deze plaat vol zit met geniale hooks en riffs die bij iedere Zombie-fan wel in de smaak móeten vallen. Met andere woorden: koop dit knotsgekke album en besluit het voor jezelf!

Releasedatum: 29-04-2016 | Label: Universal Music Enterprises | Website

Tracklist
01. The Last Of The Demons Defeated