Non-Alignment Pact – ////

Dromerig debuut
73/100

We krijgen bij Ragherrie iedere maand stapels nieuwe promo’s binnen. Veel daarvan zijn van bands uit de overbekende “traditionele” metalstromingen, maar we krijgen ook redelijk wat muziek uit neofolk, post-rock, prog rock, new wave, punk of andere aanverwante “alternatieve” muziekgenres. Ook ////, de debuutplaat van het Nijmeegse Non-Alignment Pact, hoort tot die categorie; geen metal, wel prima muziek die zeker geschikt is voor de ruimdenkende metalfan.

Goed, dit is dus overduidelijk geen metal – maar wat is dit dan wel? Non-Alignment Pact maakt melancholische post-punk, met een lekker donker (new) wave-randje. Dromerige, en soms minimalistische, soundscapes zorgen ervoor dat //// met vlagen lekker trippy aandoet. In de verste verte is deze plaat (qua sfeer) vergelijkbaar met nieuwer werk van het eveneens uit Nijmegen afkomstige The Gathering, maar dan doet Non-Alignment Pact de dingen toch weer op een compleet eigen manier en behoudt //// een veel opener geluid. Voor een in eigen beheer opgenomen album, klinkt dit debuut bovendien bijzonder aangenaam. Het fijne gitaargeluid en het solide fundament van drums en bas zorgen dat de negen songs staan als een huis. Soms zijn de composities warm, met een opvallend grote rol voor de basgitaar, en op andere momenten voert een dun en ijzig gitaarloopje de boventoon. De zang van Martijn Huijgen is technisch prima in orde en zijn droevige en soms heerlijk klagelijke stemgeluid past perfect bij de muziek.

Zoals u inmiddels van ons gewend bent, hebben we altijd wel iets te zeiken. De vocals staan in dit geval wel erg prominent in de mix, waardoor de zang het instrumentale deel van de muziek soms ietwat naar de achtergrond verdrijft, wat niet bevorderlijk is voor de flow. En laat nu net de flow ons favoriete onderdeel van heel //// zijn! Het gebruik van een lekker echo-effectje op de (graag iets zachter gemixte) vocals was de balans én afwisseling wat ons betreft ten goede gekomen. Ook zijn de teksten soms wel erg repetitief, waardoor hun lading een beetje verloren gaat – een gevalletje van “overdaad schaadt”. Meer dan kleine kanttekeningen zijn het overigens niet en de heerlijk melancholische sfeer maakt veel goed. Het album is van begin tot eind heerlijk mellow en gevoelvol, waardoor de 37 minuten die het album duurt, voorbij lijken te vliegen. Hoewel deze muziek zeker niet aan elke metalhead besteed is, levert Non-Alignment Pact met //// een prima debuutplaat om lekker bij weg te dromen.

Releasedatum: 24-04-2016 | Label: Eigen beheer | Facebook

01. End?
02. Fight