Harakiri for the Sky – III: Trauma

Oostenrijkse topkwaliteit naar Fins voorbeeld
85/100

Oostenrijk is niet het eerste land waar je bij metal aan denkt en dat is niet raar: waar Zwitserland bands van formaat, zoals Eluveitie, Celtic Frost en Coroner, heeft voortgebracht, is het tot zover weinig tot geen Oostenrijkse bands gelukt om echt groot te worden. De tweemansband Harakiri for the Sky hoopt daar met III: Trauma verandering in te brengen. Of dat lukt is natuurlijk niet zeker maar dit album bevat ruim vijf kwartier aan post-black metal van topkwaliteit.

Zoals gezegd komt dit tweetal uit Oostenrijk, maar afgaande op de sound zou de band zo uit Finland kunnen komen. De slepende tremolo-riffs en de zang geven de band een eigen smoel, maar niet zonder geïnspireerd te zijn door een band als Insomnium. Harakiri for the Sky bestaat pas een jaar of vijf, maar een vluchtige blik op Metal Archives maakt duidelijk dat de leden al in een hele waslijst aan andere bands hebben gespeeld. En die ervaring is te horen. Hoewel de band niks nieuws doet zijn de nummers van zulke hoge kwaliteit dat ze toch stuk voor stuk weten te boeien.

De lengte doet al vermoeden dat III: Trauma geen ‘hitjesalbum’ is en dat klopt. De single voor dit album was This Life as a Dagger, maar toch is het moeilijk om op basis van één nummer een indruk te krijgen van het album. Hoewel een nummer als Viaticum eruit springt probeert de band duidelijk meer een gevoel over te brengen. Dit album is meer een totaalervaring dan een verzameling nummers. Slayers Reign in Blood moet je ook in één keer horen om het echt te begrijpen.

Lang niet alles wat je als recensent moet luisteren is top, sommige albums zijn zelfs ronduit slecht, maar een album als III: Trauma herinnert je eraan waar je het ook alweer voor doet. Het gebeurt niet vaak dat een album van 75 minuten werkelijk geen seconde weet te vervelen zonder bijster origineel te zijn. Als het een beetje meezit zou het zomaar kunnen dat Harakiri for the Sky een band van formaat wordt, want III: Trauma is simpelweg een schitterend album.

Releasedatum: 22-07-2016 | Label: Art of Propaganda | Facebook

01. Calling the Rain
02. Funeral Dreams