Ereb Altor – Blot · Ilt · Taut

Een indrukwekkend eerbetoon
90/100

In de vijf artikelen (twee cd-reviews, één interview en twee showverslagen) die wij tot op heden publiceerden over de Zweedse epic doom/viking/black metalband Ereb Altor, kwam in totaal liefst tien maal de naam van Bathory voor. Dat is geen toeval; je kunt de muziek van Ereb Altor niet echt beschrijven zonder die legendarische band te noemen. Kernmuzikanten Mats en Ragnar (beiden ook actief in Isole) hebben hun bewondering voor de muzikale nalatenschap (en dan in het bijzonder de Viking-periode) van de helaas veel te jong overleden Thomas “Quorthon” Forsberg (1966-2004) nooit onder stoelen of banken gestoken. De opname van een “tribute album” ter ere van Bathory, kwam dan ook niet helemaal uit de lucht vallen. Een aangename ervaring is het gelukkig wel degelijk, zeker omdat Ereb Altor méér doet dan de oude songs een-op-een naspelen op deze schijf met prachtig artwork, die de titel Blot · Ilt · Taut heeft meegekregen.

Over het niveau van de composities en de songkeuze hoeven we het eigenlijk niet te hebben. Een blik op de tracklist zal elke Bathory-fan direct doen watertanden: dit belooft een feest der herkenning te worden. Ereb Altor stelt niet teleur; een prestatie op zich. Sommige songs wijken duidelijk af, maar anderen blijven bijzonder trouw aan het origineel, de veel sterkere productie en betere zang daargelaten. Quorthon was nu eenmaal niet de beste vocalist, en het lage budget en de do-it-yourself-attitude zijn – eerlijk is eerlijk – toch wel degelijk aan de Bathory-klassiekers af te horen. Ereb Altor doet het op technisch vlak dus duidelijk beter dan hun voorbeeld, zonder de bijzondere sfeer van Bathory overboord te gooien. Wij luisterden Blot · Ilt · Taut zowel als opzichzelfstaande entiteit, als ook back-to-back met de originele versies van Quorthon en consorten, en met beide benaderingen bleef dit werkstuk prima overeind.

ErebAltor-band-2016

Tijdens die luisterbeurten vielen wat zaken op. Nummers die erg dicht bij het origineel blijven (A Fine Day To Die, Home of Once Brave, Twilight of the Gods en Blood Fire Death) bevatten een groot deel van de oorspronkelijke magie, en dat is knap. Als Quorthon niet dood was, hadden we deze songs zo maar kunnen aanzien voor opnieuw opgenomen versies van de oude klassiekers door “the man himself”, wat ook komt door de vocale overeenkomsten, al zijn de zangers van Ereb Altor een stuk toonvaster. De “nieuwe” versie van Song To Hall Up High wijkt duidelijk wat af van het akoestische origineel door gebruik te maken van een doomy elektrische gitaar, en is daardoor een stuk harder, al eindigt de song op dezelfde gevoelige noot. Oude raggertjes Woman of Dark Desires en The Return of Darkness and Evil worden door Ereb Altor daarentegen juist één versnelling (en twee rauwheidsniveautjes) lager gespeeld, waardoor de songs wat meer ruimte krijgen voor nuance, sfeer én melodie. Bepaalde tracks zijn dan misschien anders dan we gewend waren, maar daardoor niet automatisch slechter (of beter). Als geheel ademt dit album vooral respect voor één van de belangrijkste muzikanten die de extreme metal ooit gekend heeft.

Mocht je niet bekend zijn met het werk van Quorthon, maar wel met Ereb Altor (bestaan er dergelijke mensen?) dan is dit “gewoon” een prima album vol sterke songs. Voor fans van Bathory, en voor mensen die zich ergeren aan het povere geluid van die band, is dit een regelrechte aanrader. Al met al is Blot · Ilt · Taut toch vooral een indrukwekkend eerbetoon aan Bathory. Het hoogtepunt is ontegenzeggelijk Twilight of the Gods; deze nieuwe vertolking zorgt voor regelrecht kippenvel. De epische koorzang en melancholische muziek weten samen op een bijna akelig scherpe manier dezelfde snaar te raken als het origineel, terwijl de betere productie zorgt dat de song met een iets grotere “punch” binnenkomt. Alleen al dit ene nummer maakt dit schijfje de moeite waard. Luister deze plaat! En daarmee komt de teller op zeventien achttien keer “Bathory” in zes artikelen…

Releasedatum: 11-03-2016 | Label: Cyclone Empire | Website

01. A Fine Day to Die
02. Song to Hall Up High