Elysian Gates – Crossroads

Album moet nog op smaak gebracht worden
65/100

Subgenres worden vaak in meer of mindere mate verbonden aan bepaalde kenmerken en bepaalde sounds. Er zijn subgenres die zo gehecht zijn aan een strak en klein aantal kenmerken dat artiesten al hun kunnen en diversiteit moeten laten zien om niet als dertiende in het dozijn te eindigen. Female-fronted / symphonic metal is voor mij zo’n genre, en laat Elysian Gates nou net zo’n band zijn. Zullen zij zorgen voor diversiteit of zijn zij het dertiende lid?

Elysian Gates is een symphonic metalband uit Luxemburg. Ze zijn opgericht in 2010 en hebben met Crossroads erbij gerekend nu twee full-lengths en drie singles uitgebracht, en dit zonder label! Bovendien is dit hun eerste grote plaat sinds Leer Noémie de nieuwe zangeres werd in 2015. Crossroads werd eerder dit jaar in Mei al gereleased voor het eigen publiek in Luxemburg en vorige maand in Duitsland. Nu wordt het album dan in de rest van de Benelux uitgebracht.

Muzikaal gezien is Crossroads een album met pieken en dalen; soms laat de band horen dat ze vette ideëen hebben en goed kunnen componeren, om vervolgens te verstranden in het stereotype geluid van het genre. Het intronummer Awakening bijvoorbeeld is een kort en melodisch nummer, maar in die anderhalve minuut laten ze al een sterke opbouw en enige diversiteit zien. Bij het eerste (échte) nummer voelt het dan alsof ze gas terugnemen en terugvallen op het ‘veilige’ geluid van het genre; en dit maakt het wat flauwtjes.

Zoals te verwachten valt bij symphonic metal zijn de vocalen hoog. De stem van Noémie klinkt puur en doorgaans niet te zweverig; soms klinken ze zelfs een beetje jazzy zoals in Whispering Premonition. Het enige jammere is dat ze soms uithaaltjes erin gooit die vuur en pit missen; een krachtige uithaal hier en daar zou al heel wat toevoegen.

Over Whispering Premonition gesproken, het nummer begint met een introotje dat wat industrial klinkt en belooft. Niets is minder waar, want het slaat direct om, terug naar hun oude vertrouwde stijl, en de industrial stukjes komen pas later op het album terug bij Northern Winds. Dit is jammer, want dit zou ze al een heel eind op weg helpen naar een eigen sound, of in ieder geval weg van het standaardgeluid en misschien iets meer richting bands zoals Deadlock. Ook wordt er tegen het eind van dit nummer een experimenteel stuk piano tegenaan gegooid, wat het nummer onnodig druk maakt en dus niet heel goed uitpakt.

Er wordt wel veel geprobeerd op het album en sommige dingen komen goed uit de verf, sommige minder. Far From Home begint met een exotisch melodietje en tegen het refrein komt er een koortje bij en doet het denken aan het album Consign to Oblivion van Epica. Halverwege wordt het pas écht interessant: het tempo wordt opgevoerd en de eerste backing grunts verschijnen ten tonele, en nog iets later worden er zelfs wat andere instrumenten doorheen gegooid. Het nummer Mary Ann daarentegen is een ballad die de standaardformule niet voorbij komt.

Tegen het einde van het album komen dan de sterkste nummers: Human Infection en Open One Gate. Human Infection is een strak nummer en misschien wel het meest experimentele nummer op de plaat. Het zou het album zeer ten goede zijn gekomen als dit soort gedachtenstromen door het hele album te horen waren. Open One Gate is misschien wel het sterkste nummer op de plaat, ook qua vocals en opbouw.

Hoewel Crossroads als album niet heel overtuigend is, afwisselend tussen sterk en stereotype, laat het wel zien dat Elysian Gates potentie heeft en dat ze, als ze de lijnen die in dit album te vinden zijn doorzetten, heel veel kunnen gaan bereiken.

Releasedatum: 05-09-2016 | Eigen Beheer | Website

01. The Awakening
02. Crossroads