C.B Murdoc – Here Be Dragons

Enerverend maar bevredigend
80/100

C.B Murdoc (met liefst vier ex-leden van de black metalband Mörk Gryning in de gelederen) debuteerde in 2012 verdienstelijk met The Green. Inmiddels heeft de aan djent-gelieerde groep een tweede album bij elkaar gepend, luisterend naar de titel Here Be Dragons.

Het zou te simpel zijn deze plaat op voorhand af te serveren als het zoveelste potje hakwerk. Natuurlijk, gehakt en gebeukt wordt er zeker, maar wel op een subtiele en artistiek-verantwoorde manier. Het album staat vol met heerlijk opgefokte (en soms progressieve) technische death metal met een lekkere groove. Naast de terugkerende Meshuggah-invloeden, zijn er deze keer ook wat stijlelementen in de muziek verwerkt die doen denken aan Gojira. De overgangen in de muziek zijn soms vrij abrupt, al behouden de songs desondanks wel een lekkere flow. Productie-technisch klinkt Here Be Dragons minder “dunnetjes” dan debuutplaat The Green, en de songs zitten gelaagder in elkaar; zonder aan power in te boeten. De energie-levels liggen erg hoog gedurende de soms schizofrene composities, waardoor de plaat je gaandeweg wel een beetje leegzuigt.

CB_Murdoc_01-1

Het intensieve karakter van de songs, verder versterkt door de maniakale grom van frontman Johan Ljung, vreet dan misschien de nodige energie, maar Here Be Dragons is het helemaal waard. De individuele songs zijn bijzonder sterk en interessant én er wordt ontzettend strak gemusiceerd. Ook als groter geheel weet Here Be Dragons tot het einde toe te boeien. Er gebeurt ontzettend veel op dit album, waardoor de plaat meerdere luisterbeurten nodig heeft om op waarde te kunnen worden geschat. Echte rustpunten kent het album ondertussen niet, en dat was misschien wel van toegevoegde waarde geweest.

Here Be Dragons is nu een beetje als een enerverende, 52 minuten durende, workout voor je trommelvliezen; enerzijds ontzettend bevredigend maar ondertussen laat de plaat je door zijn intensieve karakter ook behoorlijk vermoeid achter.

Releasedatum: 24-06-2016 | Label: ViciSolum Productions | Facebook

01. Debt of Guilt
02. Brood of Roaring Fires