Botanist/Oskoreien – EP3: Green Metal/Deterministic Chaos (Split EP)

Nihilisme vanuit een extremistisch groen, en een depressief, noisy perspectief
85/100

Lang, lang, láng geleden – en dan bedoelen we ook écht lang geleden, schreven we eens een recensietje over een plaatje wat we bij toeval ontdekten van een of andere black metalband uit Californië, genaamd Oskoreien. We waren toen best wel te spreken over dat album en gaven het een degelijke score van 85/100 (recensie hier). In de jaren die daarop volgden, bleven we desbetreffend album met regelmaat draaien, en is het inmiddels uitgegroeid tot één van onze favoriete Cascadian black metalplaten. Een ondergewaardeerde parel.

Om die reden hebben we met smacht zitten wachten tot Jay Valena bekend zou maken dat hij nieuw materiaal op zou gaan nemen. Vijf lange jaren is het echter oorverdovend stil geweest, tot de fijnproevers van het Italiaanse Avantgarde Music een bericht plaatsten over een splitalbum. Met Botanist én Oskoreien. Ein-de-lijk! Inmiddels is deze split gereleased. EP3: Green Metal/Deterministic Chaos bevat 7 nummers, respectievelijk 5 hiervan behoren tot de EP3: Green Metal-helft die van Botanist afkomstig is.

oskoreien-botanist-split-gatefold-e1474923075363

Botanist is afkomstig uit San Francisco, Californië, en maakt redelijke low-fi edoch sfeervolle black metal die wel een beetje doet denken aan de ‘slaapkamer black metal’ van undergroundartiesten zoals Sleeping Peonies en Clouds Collide (waarbij slaapkamer refereert naar de plek waar de muziek opgenomen wordt, de grote hoeveelheid ruis en intieme sfeer). Het grote verschil met deze twee is dat er geen shoegaze elementen te vinden zijn in Botanist, maar de band heeft evenals voorgenoemden een heel intiem sfeertje. Een ander aspect wat Botanist bijzonder maakt, is het lyrieke thema. De “Botanist”, de fictieve persoon achter de band is iemand die mensen verafschuwt en zich het liefste omringt met de natuur. In zijn afzondering wacht hij langzaam af tot de mensen elkaar afmaken zodat de natuur terug kan keren naar zijn oorspronkelijke staat. Niet héél gezellig natuurlijk… maar het feit dat dit een overkoepelend thema binnen het hele project is wat dus terugkomt in alle albums is wel heel erg gaaf.

Wat óók bijzonder is aan Botanist, is dat de gehamerde dulcimer erg veel ingezet wordt in de muziek. Een muziekinstrument wat meer geassocieerd wordt met dromerige (neo)folk en wereldmuziek zoals Dead Can Dance of zelfs onze eigen Elvya (die o.a. met Ayreon heeft samengewerkt). Dat instrument geeft het een heel bijzonder en origineel tintje, omdat het ook heel erg prominent naar de voorgrond komt. Sterker nog: buiten de blastbeats, is het ‘t enige element wat echt te onderscheiden valt. EP3: Green Metal is onze eerste introductie tot deze band en doet zeker smaken naar meer. Het is een frisse insteek op een bijzonder overbevolkt genre. Door de ambiance en het achtergrondverhaal van de muziek is het erg memorabel.

En dan komen we aan bij Oskoreien. Een band waar we vijf lange jaren op gewacht hebben. Jay Valena’s helft van de split bestaat uit één lang uitgesponnen track, genaamd Deterministic Chaos en Without You I’m Nothing, wat een compleet onherkenbare cover is van de klassieker van Placebo. Het wordt meteen duidelijk dat Oskoreien in de afgelopen vijf jaar een behoorlijke transformatie heeft doorgemaakt. Waar het self-titled debuutalbum atmospheric black metal met een zware nadruk op akoestische gitaren was, is Deterministic Chaos een loodzwaar, noise-gedreven beest. In plaats van de natuur, staat een heel machinaal gevoel centraal. En eerlijk is eerlijk, dat is even wennen.

De muziek van Oskoreien is minimalistisch geworden. Er hangt een hele dikke laag smog van keyboards, bass en drums, waar doorgaans alleen een jammerlijk gierende gitaar en Jay’s stem bovenuit komen. Jay’s vocalen zijn dissonant en de wanhoop druipt er van af. Dit neigt echt heel erg richting DSBM. De synthesizers halverwege het nummer zijn in mineur, en doen een beetje aan het liefdeskind van Lifelover en Placebo denken. Wat melodie betreft, is het echt een throwback naar de jaren 90, en de algehele manie van Lifelover.

Eerlijk is eerlijk, persoonlijk hadden wij natuurlijk graag een voortzetting van de debuutplaat Oskoreien gezien, maar deze dramatische verandering is ook meer dan welkom. Jay Valena is een fantastisch componist, en als deze split een voorproefje is van een nieuwe langspeler (we mogen hopen, toch?), dan kunnen wij niet wachten! In de tussentijd gaan we maar even de hele discografie van Botanist aan een grondig onderzoek onderwerpen, en raden we jullie aan om hetzelfde te doen. Nadat jullie deze split ep beluisterd hebben, natuurlijk.

Releasedatum: 15-10-2016 | Label: Avantgarde Music | Facebook Botanist | Facebook Oskoreien

01. Amorphophallus Titanum
02. Clathrus Columnatus