Avatar – Feathers & Flesh

Eigenzinnige freakshow gaat het maken de komende jaren
80/100

BAM: toen was daar ineens Avatar. Met Black Waltz is de opmars van het Gothenburgse circus gestart, maar met Hail The Apocalypse kreeg de band in 2014 een kickstart vanjewelste. De freakshow onder leiding van de Zweedse reus Johannes Eckerström is inmiddels dan ook een grote naam in wording.

Gezien het eerder genoemde Hail The Apocalypse bij velen in goede aarde viel, zou uitmelking van dit muzikale werkproces een niet meer dan logisch gevolg van dien zijn op het conceptalbum Feathers & Flesh. Niets daar van blijkt echter waar, dat was al te merken via de reeds uitgebrachte tracks The Eagle Has Landed en House Of Eternal Hunt. Eerstgenoemde track bezit een hoog theater-gehalte, maar is tegelijkertijd dermate catchy dat deze de rest van de dag in je hoofd blijft rondhangen. Met als gevolg dat je hem een uurtje later gewoon nogmaals op zet, omdat het kan.

House Of Eternal Hunt, dat een tandem vormt met albumopener Regret, is echter van een meer (old skool) heavy metal-caliber. Denk aan Helloween en Satan’s Host als belangrijke invloeden. Het laat daarnaast maar weer eens zien over wat voor vocale capaciteiten de frontman beschikt. Grunts en goede clean zang ontmoeten en wisselen elkaar naargelang het muzikale tempo af, waardoor het nummer gewoonweg een kloppend geheel betreft.

Het reeds naar buiten gebrachte Tooth Beak & Claw heeft een hoog Quentin Tarantino-gehalte (denk aan Misirlou van Dick Dale), terwijl het brute tussendoortje For The Swarm meer lijkt te zijn geïnspireerd door System Of A Down. Dit natuurlijk gepeperd met een meer theatrale korst, wat toch wel hét visitekaartje van Avatar betreft.

Wat opvalt is dat de intensiteit en het tempo op de tweede helft van het album ietwat wordt teruggeschroefd. Dit is niet per se nadelig, maar laat wel zien dat Avatar zich niet wenst aan etiquette en gedragsregels te houden: ze doen lekker wat ze willen. Wat volgt zijn dan ook een aantal ballads met een harde kern, neem bijvoorbeeld Fiddlers Farewell, When The Snow Lies Red en Raven Wine. Gelukkig is er ook nog een track als het swingende Night Never Ending, welke met zijn ‘ooohoohoo’ ondersteunde, meervoudige zang en hoge hard rock gehalte een lekkere vreemde eend in de bijt betreft.

Al concluderende, is aan het gehele album niet echt een touw vast te knopen. Voordat je Feathers & Flesh de eerste maal hebt geluisterd weet je ronduit niet wat te verwachten. Persoonlijk was ik erg gevleid door de reeds openbaar gemaakte nummers en toevallig zijn het ook die nummers die het album omhoog trekken. De tweede helft van het album haalt de score in zijn geheel wel wat omlaag. Het mist de overtuigingskracht en kabbelt deels wat voort, met een kleine opleving her en der. Hierdoor duren de 14 tracks met 63 minuten wel érg lang.

Een vette plaat, maar toch had ik bij voorbaat een hogere score in gedachte. Desalniettemin nog steeds een aanrader om eens tot je te nemen, want ja: iets met ‘smaak’ en ‘twisten’. De overtuiging leeft echter nog wel dat deze band het de komende jaren helemaal gaat maken, dus er wordt al reikhalzend naar hun show tijdens Fortarock 2016 uitgekeken!

Releasedatum: 13-05-2016 | Label: Another Century | Facebook

01. Regret
02. House of Eternal Hunt