Wednesday 13 – Monsters of the Universe: Come out and Plague

Sick Sci-fi Songs over Buitenaardse B-movie
90/100

Wednesday 13 staat bij de meesten nog steeds het meest bekend als frontman van horror-punk formatie de Murderdolls. Maar dat de solo-carrière van de zanger ook redelijk succesvol is, valt niet te ontkennen: Wednesday 13 (echte naam: Joseph Poole) is alweer toe aan zijn zesde studioplaat.

Op Monsters of the Universe: Come out and Plague slaat Wednesday 13 zowel thematisch als muzikaal een andere weg in. Dit is het allereerste conceptalbum dat hij ooit heeft uitgebracht. Muzikaal gezien balanceerde Wednesday altijd op de grenzen van de punk rock, naar de classic rock/glam metal, naar de industrial rock á la Manson, naar de keiharde groove metal á la Rob Zombie. De ene plaat was superheavy, de andere wat softer en punky. Dit album heeft het op zich allemaal in zich, maar wat zeker opvalt zijn de nieuwe deathmetal-invloeden die op de plaat te horen zijn. Tremolo picking, secties met double bass: de sound is zwaarder dan hij ooit geweest is. Een synthersizertje hier en daar waren we in Wednesday’s sound ook wel gewend, maar dit album neemt de synths naar een compleet nieuw level. De band maakte laatst zelfs bekend dat ze een nieuw lid hebben aangenomen, dat live voortaan de keyboards zal verzorgen.

Ook tekstueel gezien komt Wednesday uit zijn comfortzone. De gebruikelijke songs over vampieren, zombies en weerwolven zijn afwezig op deze plaat. Zoals gezegd is Monsters of the Universe een conceptalbum. De plaat vertelt het verhaal van een wereld geteisterd door buitenaardse wezens. Iedereen wordt op een dag wakker, en komt erachter dat alles wat ze weten een leugen is: de overheid heeft ze hun leven lang voorgelogen en dom gehouden. Nu plukken ze daar de wrange vruchten van: de wereld verandert in één groot bloedbad. Geen horror-metal dus, maar pure sci-fi, zwaar geïnspireerd door TV-shows als ‘Ancient Aliens’, waar de bandleden groot fan van zijn.

Wed13

Na een zwaar, duister en episch intro, The Fall of All genaamd, vallen we in het groovy nummer Keep Watching the Skies, waar de band laatst een lyric-video voor uitbracht. Het volgende nummer, Astro Psycho Galactic Blood Drive, is zonder twijfel het snelste nummer dat Wednesday 13 ooit uit heeft gebracht. Het heeft een verrassende, zeer goede sound tot gevolg. Het groovy Come out and Plague, één van de twee title tracks, klinkt wat meer als de Wednesday die we gewend zijn. Een grappige titel (misschien zelfs een reference naar Twisted Sister?) en een pakkend refrein: een echt anthem! Datzelfde geldt voor het nummer I ain’t got Time to Bleed.

Serpent Society is dan weer echt een nummer waarop een compleet nieuwe sound te horen is. Het klinkt angstaanjagend, onheilspellend beheerst, mede door de merendeels gefluisterde tekst. Na het aanstekelijke Bombs, Guns & Gods, voorzien van een geweldige middensectie en solo, is het tijd voor Panet Eater (Instellar 187), wat in z’n geheel geschreven is door lead-gitarist Roman Surman, en daarmee de eerste Wednesday 13-track is waar Wednesday zelf niet aan mee heeft geschreven. Ook deze song is zeer experimenteel en hevig door deathmetal beïnvloedt: de eerder genoemde double bass en tremolo picking komen hier goed naar voren.

I Love Watching You Die is een wat rustiger nummer, wat het zeker net minder effectief maakt. De synths spelen hierop een redelijk grote rol. In diezelfde sfeer gaan we door naar het eveneens rustige Into the Crop Circle. Het laatste nummer en tweede title track Monsters of the Universe is nou niet bepaald een track die het album doet eindigen met een knaller. Het is lang en traag, waarschijnlijk expres gedaan, om maar te verduidelijken dat dit sci-fi-verhaal nou niet bepaald een happy ending heeft…

Kortom: Wednesday 13’s muzikale sci-fi story zit buitengewoon goed in elkaar en is een echte aanrader! De radio-berichten en instrumentale stukken tussen en tijdens de songs maken de plaat één gaaf geheel. Ik ben reuze benieuwd naar het nieuwe bandlid op keyboards, hoe de band deze songs live gaat vertolken en hoe de nieuwe stage show in elkaar zal zitten: we gaan het zien. Wat dit album betreft: well done Wednesday!

Releasedatum: 12-01-2015 | Label: Eigen beheer | Website

01. The Fall of All
02. Keep Watching The Skies