The Gentle Storm – The Diary

Niet hard, wel lekker
83/100

Maestro Arjen Anthony Lucassen is, in samenwerking met zangeres Anneke van Giersbergen, een nieuw muzikaal project gestart, genaamd The Gentle Storm. Toen wij eenmaal klaar waren met het aflikken van onze vingers, bleek de muziek alles wat men op voorhand mocht verwachten bij muziek van de hand van A. A. Lucassen: een beetje Ayreon, een theelepeltje oude Stream of Passion en een garnering van Ambeon, om zo maar wat projecten te noemen waar dit creatieve meesterbrein bij betrokken was. Tel er de wonderschone zang van Anneke van Gierbergen (ex-The Gathering) bij op en je hebt een mooi, doch ietwat ingetogen, muzikaal werkstuk.

TGS

Zonder teveel te verraden: debuutdubbelaar The Diary is gebaseerd op de correspondentie tussen twee geliefden die van elkaar gescheiden zijn geraakt. De plaat ademt daarbij een bijzondere sfeer, waardoor het Gouden Eeuw-thema goed naar voren komt. Op beide cd’s prijken dezelfde elf nummers in twee compleet verschillende uitvoeringen, zodat het niet deert dat de muzikale themaatjes en teksten tweemaal voorbij komen. The Diary is overall een prima album geworden, waarbij de breekbare, folky “Gentle versies” voor metal-begrippen wel erg soft zijn; dan hebben de “Storm versies”, met de duidelijk hoorbare elektrische gitaren en drums, toch stukken meer pit – overigens zonder echt heavy of agressief te zijn. Wat is nou beter? Beide schijfjes hebben duidelijk hun compleet eigen charme en het hangt er dan ook helemaal vanaf waar je persoonlijke voorkeuren liggen; onze favorieten zijn echter toch de zwaardere “Storm versies” op cd2.

Over de kwaliteit van het vertoonde spel hoeven we het bij deze muzikanten eigenlijk niet eens te hebben. De zang van Anneke steelt het hele dubbelalbum lang de show en het gitaarspel op de “Storm versies” van de nummers is bij vlagen zelfs voor meneer Lucassen zeer smaakvol. De symfonische en (licht) progressieve composities zijn duidelijk herkenbaar als zijnde van de hand van “Mister Ayreon” – ze komen dan ook prima uit de verf. De nadruk ligt op de emotionele lading van de songs en op de algehele sfeer die de muziek weet op te roepen. Als luisteraar dien je overigens wel wat tijd investeren in deze plaat. Met name de “Gentle versies” komen misschien wat futloos over na een eerste luisterbeurt. Pas na herhaald luisteren geven de nummers meer van hun geheimen prijs en kun je de composities werkelijk op waarde schatten. Daarmee toont The Diary zich een echte groeibriljant.

Beide cd’s klokken rond de 57 minuten, wat van The Diary wel een behoorlijk lange zit maakt als je het album in één ruk wenst te beluisteren. De limited edition bevat bovendien instrumentale versies van beide cd’s, zodat de totale speelduur nog eens verdubbeld wordt tot bijna vier uur. Voor fans kan deze muzikale reis echter niet lang genoeg duren. Zelfs als Anneke van Giersbergen het woordenboek zou zingen, zou dat nog interessant zijn. The Diary is een prima album met de nadruk meer op sfeer en emotie dan op technisch geweld of moeilijke songstructuren. Onze complimenten!

Releasedatum: 20-03-2015 | Label: InsideOut Music | Facebook

Gentle Version – CD 1:
01. Endless Sea