The Black Dahlia Murder – Abysmal

Meer melodic death dan ooit
75/100

Op 18 september brengt The Black Dahlia Murder alweer hun zevende album uit. Met Abysmal slaan de mannen een muzikale weg in die meer dynamiek en emoties bevat dan ooit tevoren. De afgelopen veertien jaar heeft de groep uit Detroit zelf de lat zeer hoog gelegd; daarom aan ‘TBDM’ de taak niet voor zichzelf onder te doen. Gelukkig slagen ze in die missie.

The Black Dahlia Murder is een gevestigde naam binnen de death metal scene. Met hun snoeiharde, retesnelle en super agressieve sound hebben de Amerikanen inmiddels een roemruchte reputatie opgebouwd en zijn de verwachtingen altijd hoog. Twee-en-een-half jaar na Everblack laat TBDM Abysmal los op het publiek, nadat de afgelopen twee maanden met Vlad, Son Of of the Dragon, Receipt en Threat Level No. 3 Three al drie nummers separaat te beluisteren waren. Zoals de band zelf aangeeft, en wat openingstrack Receipt ook direct duidelijk maakt, is dat de Amerikanen wat dramatiek aan het geheel hebben toegevoegd. Onheilspellende vioolmuziek verwelkomt de luisteraar bij binnenkomst en zorgt meteen voor een kort ‘what the fuck’je. Niet dat dit heel lang aanhoudt; na twintig seconden doen de bas, gitaren en snares hun intrede en wordt de vrees dat een verkeerde sample is opgestuurd weer weggenomen.

Waar de eerste albums, Unhallowed (2003) en Miasma (2005), eerder een deathcore sound hadden, hebben de heren sinds Nocturnal (2007) een eigen geluid binnen de melodic death weten te ontwikkelen. En ook Abysmal is doordrenkt met supersnelle riffs, harmonische gitaarlijnen en screaming vocals, ondersteunt door zware thematiek. Op dit album staat het thema ‘hel’ centraal, wat Stygiophobic het beste illustreert door te openen met de zin ‘I hope this is as close to hell as I ever get’. Maar ook de kenmerkende lugubere en macabere onderwerpen worden andermaal niet geschuwd door vocalist Trevor Strnad. Luisterend naar Threat Level No. 3 kruip je in de huid van een misbruiker, een verkrachter; een gecastreerde recidivist die terug richting de samenleving moet. Gezellig is anders, maar het beklijft.

En met creatieve tracktitels op eerdere albums is het ook nu weer scannen, op zoek naar die ene volzin op de lijst. That Cannot Die Which Eternally Is Dead is op deze plaat een fraaie voortzetting van een traditie die eerder namen voortbracht als Raped In Hatred By Vines Of Thorn (van Everblack, 2013) en That Which Erodes The Most Tender (van Deflorate, 2009). Verder valt er weinig spraakmakends te melden over deze LP. Dus al met al is Abysmal andermaal een prima plaat van TBDM. De theatrale aspecten maken er weer nét wat anders van, maar de aloude death metal-sound geeft het, ondanks dat het verder wordt uitgediept, toch ook weer iets vertrouwds.

Releasedatum: 18-09-2015 | Label: Metal Blade Records | Facebook

01. Receipt
02. Vlad, Son Of The Dragon