Swallow The Sun – Songs From The North I, II & III

Verdriet, schoonheid, wanhoop
93/100

Als je al lang actief bent in de reviewbranch is het moeilijk om nog echt opgewonden te raken van de aankondiging van een album. Toch is er een keer in de zoveel tijd dat ene bericht dat je laat klappertanden van spanning. Swallow The Sun slaagde daarin. De Finse band heeft de dingen altijd redelijk traditioneel aangepakt, maar dit maal nemen ze toch een gedurfde zet. Songs Of The North I, II & III is namelijk een driedelig album geworden. Geen dubbelalbum, maar driedubbel. Dat is een risico, om het zacht uit te drukken.

Hoewel de band al vijftien jaar bestaat hebben ze nooit last gehad van line-up wisselingen. De vervanging van drummer Kai Hahto door Juuso Raatikainen is pas de tweede in het bestaan. Daardoor heeft StS altijd een consistent geluid gehad met veel vertrouwde elementen. Op Songs From The North worden deze elementen in zijn basis gepakt en zo van elkaar gescheiden. De eerste cd bevat het bekende werk van StS: slepende doom, met loodzware gitaren, zwevende melodielijnen, gelaagde keyboards en een melancholische sfeer. Eigenlijk niks dat we nog niet gehoord hebben, maar het moet gezegd: dit zou ook als album op zichzelf kunnen staan. De Finnen zijn meesters in het opbouwen van spanning en sfeer. Zo is vooral afsluiter From Happiness To Dust een prachtig nummer, met beeldschone melodieën en prachtige zang. De keyboards van Aleksi Munter zijn subtiel, maar duidelijk genoeg om in het gehoor te springen. Maar ook Lost & Catatonic en Silhouettes zijn schitterende nummers, waarin Mikko Kotamäki genoeg ruime krijgt om zijn diepe grunts, hoge krijsen, zware bariton en plechtige spreekstem te etaleren. Een zanger als dit is een schat voor elke band

Op de tweede schijf wordt de uitzichtloosheid vervangen met een gevoel van melancholie en sfeer. De cd is voornamelijk akoestisch georienteerd. Niet puur unplugged echter, want we horen keyboards en wat lichte melodielijnen die duidelijk elektrisch zijn. Hoewel het tempo nog steeds laag ligt schuilt er achter de zwevende gitaren en de diepe stem van Mikko Kotamäki een gevoel van hoop en positiviteit. Deze cd zal de fans het meest verdelen, hoewel het in feite een uitvergroting is van nummers als This Cut Is The Deepest, waar cleane gitaren een grote rol spelen. Het doet denken aan de akoestische cd van Katatonia, maar dit maal met nieuwe nummers. Regelmatig krijgen we vrouwenzang te horen, door en Aleah Stanbridge, ook verantwoordelijk voor de fotografie op de covers van de drie albums. Tot de hoogtepunten rekenen we Pray For The Winds To Come en het tranquile The Heart Of A Cold White Land, waarop Mikko met tenorstem zingt, wat we niet van hem gewend zijn.

swallow-the-sun-Photo-by-Jussi-Ratilainen-Photography

De laatste cd is de reden dat dit drie aparte schijven zijn. StS treedt hier in het domein van de funeral doom metal. Nou heeft de groep wel een aantal nummers met invloeden van funeral, maar zo depressief, leeg en kil als hier hebben we ze nog nooit gehoord. Vijf nummers, en een lengte van 51 minuten. Dan weet je genoeg. Waarom is dit de reden voor de drie cd’s? Omdat elk van deze nummer zo zwaar en beladen is dat de sfeer van de andere nummers erdoor verloren zou gaan. Als dit een op zichzelf staand album zou zijn zou het misschien lichtjes tekortschieten, maar de sfeer is enorm. Het zweverige van de vorige nummers is weg, we worden sonisch murw gebeukt met de massieve muur van geluid die Juha Raivio en Markus Jämsen ons voorschotelen. Een dreunende hoorn zet meteen de toon, en zo hoog als Mikko op CD2 zong, zo diep gaat hij nu. Het beklijvende gevoel van The Gathering Of Black Moths, Empires Of Loneliness en de spanningsboog die The Clouds Prepare For Battle heet gaat onder de huid zitten.

Wanneer was het dat je nog eens echt bent gaan zitten voor een album? Met 2,5 uur is Songs From The North een ware titanenklus. In die tijd vuurt Swallow The Sun enorm veel indrukken op je af, met emoties varierend van hoop en melancholie tot de eindeloze diepten van de ziel. We hadden het stiekem al gehoopt. Songs From The North is magistraal, een waar meesterwerk. Zijn er dan puntjes van kritiek? Jawel, soms zijn de drums wat ondergesneeuwd en mist de sound wat kracht. In tegenstelling tot de vorige platen staan er ook minder nummers op die meteen blijven hangen. En natuurlijk gaat de extreem lange speelduur mensen afkeren. Een woord van wijsheid: stel je open. Neem een avond vrij, zet je telefoon en computer/internet uit, ga in die stoel zitten, pak wat te drinken en misschien wat lekkers, en vervang misschien zelfs de lampen door kaarsen. Soms heb je een totaalbeleving nodig. Swallow The Sun biedt de soundtrack met wat misschien wel een van de beste melodische doomplaten is die je ooit zal horen.

Releasedatum: 13-11-2015 | Label: Century Media | Website

Tracklist CD1:
01. With You Came The Whole Of The World’s Tears