Soilwork – The Ride Majestic

Goede balans tussen melodie en agressie
83/100

Soilwork is één van de meest betrouwbare bands in de hedendaagse metalscene. Grofweg elke twee jaar ploft er een nieuw album van deze groep op de mat, doorgaans van een prima niveau. Met The Ride Majestic is de Zweedse formatie, bouwjaar 1996, alweer toe aan hun tiende langspeler. Ook dit is een solide en aanstekelijk werkje geworden, zonder veel verrassingen. Maar dat is eigenlijk precies hoe we het bij Soilwork graag zien.

Een half jaartje na de eerste live-dvd van de band (Live in the Heart of Helsinki, meer hier) is er dus een nieuw album. Wat direct opvalt is dat de songs op dit album geheel in dezelfde lijn liggen met de voorgaande platen. Vanaf seconde één van opener en titeltrack The Ride Majestic is duidelijk dat we hier met Soilwork te maken hebben. De groovende koers die de band jaren geleden inzette, is in grote lijnen nog altijd onveranderd en zelfs beter uitgewerkt dan ooit tevoren: de muziek is nog altijd verdomd catchy, maar weet tegelijkertijd toch een flinke punch uit te delen. De aanstekelijke vibe die zo kenmerkend is voor het repertoire van de Zweden, is ook op deze nieuwste worp aanwezig en de nummers zijn bovengemiddeld afwisselend.

Soilwork-bandphoto1-1170x780

De productie van The Ride Majestic klinkt prima en het is, zoals altijd, de strot van de sympathieke frontman Björn “Speed” Strid die Soilwork herkenbaar maakt en onderscheidt van de massa. Maar ook de instrumentalisten zijn niet bang hun spierballen te tonen, getuige enkele goed uitgevoerde solo’s en een meer dan solide muzikaal fundament waarbij altijd wel een catchy gitaarmelodietje op de loer ligt. Zelden eerder wist de band zo goed te schipperen tussen agressie en melodie, en nooit eerder lukte dit een hele plaat lang. De opvallend harde passages in nummers als Alight The Aftermath doen daarbij zelfs terugdenken aan de begindagen van Soilwork, toen de band nog echt melodic deathmetal produceerde. Jammer dat de double bassdrum niet iets meer ruimte heeft gekregen in de mix; dan hadden deze agressieve stukken nog meer impact gehad.

Qua uitvoering van de partijen valt er niets aan te merken op deze schijf. Door het vakmanschap waarmee de songs zijn gecomponeerd en ingespeeld, vergeven we de band het gebrek aan vernieuwing maar al te graag. Op wat kleine nuanceverschillen na, sluit The Ride Majestic zoals gezegd naadloos aan op zijn meest recente voorgangers The Living Infinite (2013, recensie) en The Panic Broadcast (2010, recensie). Het is een bevlogen plaat vol nummers die zonder problemen een plekje in de liveshows van de band kunnen bemachtigen. De vuisten kunnen weer de lucht in voor deze door testosteron aangedreven brokjes muziek die knap balanceren op de grens tussen melodie en venijn.

Releasedatum: 28-08-2015 | Label: Nuclear Blast | Website

01. The Ride Majestic
02. Alight In The Aftermath