Leaves’ Eyes – King Of Kings

Geslaagd eerbetoon aan Harald I
85/100

Het internationale female fronted metal-gezelschap Leaves’ Eyes is inmiddels toe aan langspeler nummer zes. King of Kings is de titel van de plaat, die handelt over het leven van de (semi-)legendarische Noorse vorst en “vader des vaderlands” Harald I Mooihaar (ca. 865-933). Zo vastomlijnd als het tekstuele concept van het album is, zo hoog blijkt het niveau van de muziek van de band rond Liv Kristine (ex-Theatre of Tregedy) en haar echtgenoot Alexander Krull (Atrocity) deze maal te zijn.

Het oudere werk van Leaves’ Eyes had een uit duizenden herkenbare en ietwat melancholische folk-vibe, waarmee de band zich onderscheidde van de vele grijze muizen in het symfonische segment van de metal en wat goed paste bij de Vikingthematiek van hun muziek. Vanaf Njord (2009) verdween dit bijzondere sfeertje wat meer naar de achtergrond en kwam er langzaam maar zeker steeds meer ruimte voor “klassieke” orkestrale en bombastische elementen zoals we die kennen van bands als Nightwish, Epica en noem ze allemaal maar op. Voor Liv Kristine is het ook een soort “back to basic”, daar zij met haar voormalige band Theatre of Tragedy één van de pioniers van dit genre was. Deze lijn wordt op King of Kings doorgetrokken; er zijn nummers die zich laten omschrijven als schoolvoorbeelden van female fronted/symfonische metal, maar de plaat bevat ook sfeervolle folky passages die fans van het eerste uur naar het puntje van hun stoel zullen doen schuiven.

Wat dat betreft is The Waking Eye een voorbeeld van hoe het wél moet, aangezien deze song de “moderne” zwaar-symfonische sound op een aangename manier weet te combineren met die lekkere zweverige folksfeer van weleer. En in Odins naam – wat een oorwurmpje is dit nummer! Een iets minder geslaagd experimentje is het wel erg simpele dranklied Vengeance Venom (inclusief meebrulbaar refrein en een halfslachtige uitroep van de Scandinavische drankkreet “Skål!” op het einde). Het dansbare, Keltisch-klinkende niemendalletje Swords in Rock lijkt bedoeld als het Leaves’ Eyes-equivalent van een partysong. Helaas ligt daar niet de kracht van deze band, die het toch vooral moet hebben van het optrekken van mistige folkgordijnen die tot leven worden gewekt door de omfloerste stem van mevrouw Krull-Kristine. Beide songs zijn nog altijd beter dan negentig procent van alles wat in dit genre uitkomt, maar in het geval van Leaves’ Eyes leggen we de lat (terecht) hoog.

LeavesEyes-band2015

De plaat klinkt door de vele symfonische elementen en koorzang haast als een soundtrack. Wij waren dan ook niet verbaasd te lezen dat het London Voices-koor (o.a. Star Wars, Lord of the Rings en Harry Potter) evenals het White Russian Symphony Orchestra, onder leiding van Viktor Smolski van Rage, hun medewerking hebben verleend aan King of Kings. Deze “echte” bijdrages klinken, niet geheel verrassend, stukken beter dan wanneer ze uit een doosje zouden komen rollen en voegen zonder twijfel een dimensie toe aan deze plaat, zeker omdat ze vaak in dienst van het nummer worden ingezet en dus niet al te overheersend aanwezig zijn. Ook “onze” Simone Simons (Epica) is nog even te horen, op Edge of Steel. Haar bijdrage is prima doch een beetje anoniem, daar ze niet echt op de voorgrond treed met haar zang. En als we dan toch gastmuzikanten aan het opdreunen zijn: Lindy Fay Hella (Wardruna) mag opdraven voor Blazing Waters; met een speelduur van zeven en een halve minuut is dit veruit het langste nummer van King of Kings. We kunnen echter maar lastig bepalen of ze meer doet dan wat achtergrondzang, met een grotere rol tijdens de intro en outro, dus ook die gastbijdrage steelt niet bepaald de show.

Het beluisteren van King of Kings laat zich vergelijken met tapas eten in een luxe restaurant. Er staan altijd hapjes op het menu die je zeker lust, terwijl er ook onbekende gerechten worden geserveerd waar je even aan moet wennen, alvorens je kunt bepalen of je ze al dan niet lekker vindt. Je weet echter op voorhand dat de ingrediënten van hoge kwaliteit zijn en dat de koks weten wat ze doen. Productioneel klink deze plaat dan ook bijzonder goed en over de zangkwaliteiten van Liv Kristine hoeven we het na al die jaren heus niet meer te hebben. Alexander Krulls grunts zijn zeker niet de allersterkste harsh vocals ooit, maar bevatten wel een bepaalde charme waardoor zijn stem goed aansluit bij de muziek van Leaves’ Eyes en de zang van zijn vrouw. De overige muzikanten doen hun werk op een bescheiden en doeltreffende manier. Het zijn hoofdzakelijk de symfonische elementen, afgewisseld met de zeer smakelijke sfeervolle (folky) passages, die van dit plaatje een bijzonder aangename luisterervaring maken. Vanuit Walhalla kan Harald I tevreden neerkijken op dit eerbetoon en zijn drinkhoorn nogmaals vullen.

Releasedatum: 11-09-2015 | Label: AFM Records | Website

01. Sweven
02. King of Kings