Draconian – Sovran

Uiterst smaakvol
87/100

Hebben de Zweedse gothic doomerds van Draconian ooit een slechte noot muziek opgenomen? Eigenlijk niet. Toegegeven: de demo’s waren (logischerwijs) een beetje wisselvallig qua niveau. De vijf albums van de groep rond Johan Ericson en Anders Jacobsson mochten er echter allemaal wezen. En met het nieuwste wapenfeit Sovran kan er nu een zesde voltreffer aan dat rijtje worden toegevoegd.

Alle ogen zijn – hoe kan het ook anders – gericht op de nieuwe zangeres, Heike Langhans. De Zuid-Afrikaanse schone van Duitse komaf hoeft zich niet te schamen; haar omfloerste vocalen doen qua timbre wel wat denken aan de goede periode van Within Temptation-zangeres Sharon den Adel – maar dan wel zonder de hoge uithaaltjes. Misschien is het chauvinisme, maar Draconian klinkt op Sovran een beetje zoals WT geklonken zou kunnen hebben als er in Waddinxveen na de release van Enter wat andere keuzes zouden zijn gemaakt.

DraconianBand2015

En shit, dat klinkt lekker! Met 73 minuten is Sovran een behoorlijk lang album. Ondanks het relatief lage tempo en deprimerende karakter van de muziek, vliegt de tijd voorbij. Hoewel alle songs ruim boven de zes minuten klokken, blijven de composities boeien; enerzijds door de sterke productie en uitvoering, anderzijds doordat deze muziek er in slaagt om op een prachtige manier emoties bij de luisteraar op te roepen. Draconian bewijst dat verdriet en weemoed ook heel prettig kunnen zijn. De verschillende nummers hebben een duidelijk eigen karakter, al bevatten ze wel allemaal dezelfde ingrediënten. De lage grunts van Jacobsson contrasteren mooi met de melancholische zang van Langhans. Het gitaarspel is ingetogen en smaakvol. Er wordt bovendien veelvuldig gewisseld tussen breekbare passages en loodzware doomriffs, waardoor dit ook op instrumentaal vlak een album vol afwisseling is geworden. De opgeroepen sfeer is bovendien bijzonder doeltreffend, waardoor de droevige muziek je direct vanaf het begin bij de keel grijpt.

Hoewel dit verre van vrolijke muziek is, weet deze plaat zeker een melancholisch glimlachje op ons gezicht te toveren. Sovran is overtuigend, pakkend en duister tegelijk – een heerlijke combinatie. De avond vóór het verschijnen van deze review, speelt Draconian op de tweede editie van FemME. Hopelijk komen er tijdens die show ook al wat nieuwe nummers van dit uiterst smaakvolle album aan bod. Sovran is één van de sterkste nieuwe “female fronted”-platen die wij in lange tijd hebben mogen beluisteren.

Releasedatum: 30-10-2015 | Label: Napalm Records | Website

01. Heavy Lies the Crown
02. The Wretched Tide