Bullet For My Valentine – Venom

Kogel raakt de roos
85/100

Sinds het in 2005 uitgebrachte album Scream, Aim, Fire en het vervolg Fever (review is hier te lezen) is Bullet For My Valentine een pad ingeslagen waar veel liefhebbers, maar ook veel haters, zijn opgedoken. Met het recent verschenen album Venom schrijven de Britten een nieuw hoofdstuk van binnen de metalcore, en wat voor een!

De plaat begint met het intro V  om vervolgens een muur van geluid op je trommelvliezen los te laten in de track No Way Out. BFMV laat meteen horen waarmee ze groot zijn geworden: onvervalste metalcore. De track begint met zanger Matthew Tuck die loeihard “No Way Out!” screamt, om vervolgens samen met de rest van de band op vol tempo de rest van de plaat in te luiden. Met deze woorden verzekert Tuck dat je de rest van de plaat zeker geboeid blijft luisteren.

Venom ligt, zoals eerder vermeld, in de zelfde lijn qua geluid als de vorige twee platen, wat voor velen een pluspunt zal zijn. Je weet ongeveer wat je kan verwachten, maar toch worden die verwachtingen anders waargemaakt dan je in eerste instantie zou denken. De meeste tracks zijn snel en bot, hebben dikke screams afgewisseld met prima cleane vocals, scheurende gitaren en bombastische dubbel-bass drumactie met hier en daar een breakdown, zoals het hoort in metalcore.

Daarnaast is er ook plaats voor wat “rustigere” nummers (echt rustig wordt het niet bij Bullet). Nummers zoals You Want a Battle? (Here’s a War), de titeltrack van het album Venom en The Harder the Heart (The Harder It Breaks) showcasen de wat gevoeligere kant van deze plaat. Gelukkig zitten deze songs vlak achter elkaar en worden ze opgevolgd door snellere tracks, waardoor je toch met een adrenalinekick achterblijft als de plaat voorbij is.

Venom is een uitstekende plaat die de voorgaande albums zeker evenaart. Het is zeker niet vernieuwend, maar de sounds is zo sterk dat dat vrij weinig uit maakt. Hiermee kan de band zeker weer een aantal nieuwe fans naar zich toetrekken en menig mosher weer uit zijn plaat laten gaan.

Releasedatum: 14-08-2015 | Label: Sony Music Entertainment | Website

01. V
02. No Way Out