A Forest of Stars – Beware the Sword You Cannot See

Transcendente, compleet maffe Victoriaanse genialiteit
93/100

Vanaf het oprichten van deze Britse “gentlemen’s club” (waar ook één lieftallige jongedame bij zit) zijn zij spraakmakend geweest. De bijzondere band, die met hun tweede album de aandacht trok van Prophecy Productions – dé voorvechter bij uitstek van avant-gardistische metal, heeft een geluid wat werkelijk compleet uniek is. De mix van technisch fantastisch in elkaar zittende black metal met psychedelica met een heel hoog weirdness-gehalte en een Victoriaanse esthetiek is erg bijzonder en met recht avant-garde te noemen. Persoonlijk kan ik geen enkele andere band noemen die dit voor elkaar krijgt en óók nog eens consistent superieure kwaliteit aflevert. Het vorige album en meesterwerk, A Shadowplay for Yesterdays, stamt inmiddels alweer uit 2012 en dus het is de hoogste tijd voor een nieuw album. Het is tijd voor Beware the Sword You Cannot See.

Het album opent met de single, Drawing down the Rain, waar ook een videoclip voor gemaakt is. Vanaf het allereerste moment is het duidelijk dat we hier wederom met iets heel bijzonders te maken hebben. Naadloos gaat de muziek van een door viool gedreven intro over in snoeiharde black metal met blastbeats naar een sterk atmospheric stukje wat opbouwt naar een fantastische climax waarbij een glansrol weggelegd is voor vocaliste Katheryne, Queen of the Ghosts (die overigens ook de viool- en fluitpartijen voor haar rekening neemt), en wat vervolgens overgaat in een nihilistisch soundscape. Vier ontzettend verschillende geluiden die door het ensemble tot een eenheid gemaakt worden.

Bovenstaande omschrijving is eigenlijk toonaangevend voor het hele album. A Forest of Stars heeft op Beware the Sword You Cannot See zo’n ontzettend breed scala aan gezichten en geluiden en hoewel je niet zou verwachten dat al deze gezichten deel zouden kunnen zijn van een daadwerkelijke coherent geheel, is dit wel het geval. Elk nummer is onwaarschijnlijk sterk en wekt de indruk dat de enige reden dat A Forest of Stars niet één van de absolute grootheden van de hedendaagse progressieve black metalscene is dat ze gewoon niet heel toegankelijk zijn. Dit is echt muziek waar je de tijd voor moet nemen. Je moet je afsluiten van de rest van de wereld, je compleet onderdompelen hierin; meer dan wat ook moet je open staan voor een compleet andere ervaring dan je bij wélke andere black metal band ook kunt krijgen. Dat is niet makkelijk, maar het is wel een hele waardevolle ervaring want wat A Forest of Stars biedt is eigenlijk een fantastische, duistere Victoriaanse LSD-trip.

Het meest opvallende aan Beware the Sword You Cannot See is het zesluik, Pawn On The Universal Chessboard, wat pakweg 20 minuten duurt. Dit is iets wat A Forest of Stars nog niet eerder gedaan heeft en is een transcendente ervaring wat, zoals wij het interpreteren, het verhaal van een robot in de hele grote wereld vertelt. Het eerste nummer is een spacy ambient intro waarbij de Queen of Ghosts haar prachtige stem weer inzet voordat het geheel overgaat in deel twee, wat een meer rock-gevoel opwekt dan enig ander nummer van de band, en halverwege in de psychedelica duikt met een heel maf edoch geniaal instrumentaal stuk. Zo zet het hele zesluik zich voort. Het laat een nieuwe, imaginatieve en verhalen vertellende, kant van de band zien en het enige puntje van kritiek wat ik erop heb is dat ze er niet één of twee nummers van gemaakt hebben, maar dat is waarschijnlijk omdat ze met elk nummer een ander stuk van het verhaal willen vertellen.

A Forest of Stars

Al met al is Beware the Sword You Cannot See een geniaal album en vormt het een logisch vervolg op de stijl die de band al consistent volhoudt vanaf het allereerste album, The Corpse of Rebirth, wat in 2008 uit kwam. Het is een imaginatief, complex album wat niet in één keer ontaard kan worden. Zoals eerder gezegd, je moet er echt met een “open mind” voor gaan zitten en hebt meerdere luisterbeurten nodig om alle verschillende lagen en de absolute genialiteit ervan te kunnen ontdekken.

Releasedatum: 27-02-2015 | Label: Prophecy Productions | Facebook

01. Drawing Down The Rain
02. Hive Mindless