Twilight Force – Tales Of Ancient Prophecies

Gloryhammer light, maar met dubbel de kaas
77/100

Power metal leent zich goed om belachelijk gemaakt te worden. Je hebt bands die er dat subtiel doen, met goede muziek, zoals Gloryhammer. Dan heb je de bands die er compleet mee over de top gaan, vaak vergezeld van matige albums. Nanowar Of Steel is er zo eentje, maar dan wel met leuke muziek. Twilight Force is de mengvorm. De muziek is overdreven machtig, maar wel goed. Het uiterlijk van de band daarentegen… Tja. Dit orkest komt uit Zweden en heeft leden als Daniele, Felipe en Roberto. Nader onderzoek wijst uit dat Roberto Robban Bäck is, die bij Sabaton gedrumd heeft. Ongetwijfeld zullen de andere Italiaanse namen net zulke verzinsels zijn als hun songtitels. En er zit een ninja-elf in. Try and top that Gloryhammer!

Scroll eens naar beneden en bekijk die tracklist. Gezien? Moet ik nog gaan uitleggen hoe dit zal klinken? Bombastische Rhapsody-metal met flink wat franje, overdreven gezang en flink wat power en glory. Lees die titels!  En God zij geprezen, de muziek is ernaar. Meteen vanaf de start krijgen we dikke toetsen en rappe riffs, alvorens zanger Christian Hedgren zijn strot openzet. Hij klinkt bij vlagen als Tommy ‘ReinXeed’ Johansson.  Heel het album van begin tot eind staat vol met die combinatie. Alleen bij de ballad Made Of Steel krijgen we muzikale rust. Kanttekening moet gemaakt worden dat regelmatig de flow wordt doorbroken door interludes en spoken word-stukken. Maar liefst vier van dat soort ongein zit er tussen. Het is ongetwijfeld grappig bedoeld, maar komt niet helemaal over. Bij een titel als In The Mighty Hall Of The Fire King had ik me helemaal ingesteld op een refrein om U tegen te zeggen. De koude kermis was niet leuk.

0c4b32570a

Wat wel leuk was, was het ongebreidelde plezier dat zich meester maakte toen de nummers klikte en ik ze na amper twee keer luisteren kon meebrullen. Dit is catchy spul. Hedgren heeft een stevige falset, maar op zijn allerhoogst (en dat doet hij veel op deze plaat) lijkt het meer op gillen. Ook is het niet altijd even zuiver. De gitaarsolo’s zijn flitsend en pakkend, de toetsen enigszins goedkoop, maar precies goed. Bij het anthem Gates Of Glory komt Joakim Brodén (van Sabaton natuurlijk) meezingen. Het contrast tussen zijn lage brom en Hedgrens schreeuwfalset werkt uitstekend en het nummer is dan ook een hoogtepunt, met een refrein dat pakkender is dan een verkoudheid in hartje winter.

Ik kan niet in woorden zetten hoe afgezaagd en overdreven dit is. Ik kan ook niet uitleggen hoe gelukkig ik ervan word. Als je Gloryhammer te gek vond zal je met Twilight Force ook wel je weg kunnen vinden. De doodsteek voor een album als dit is dat mensen het te serieus gaan nemen. Twilight Force maakt je dat wel heel moeilijk. Het is jammer dat er kleine zaken zijn die het verhinderen van het inhalen van Gloryhammer. De interludes halen de vaart en flow uit het album, dat toch al niet zo lang duurt. De zang is niet altijd even zuiver en verstaanbaar en de ballad is gewoon saai. Gelukkig maakt de band dit ruimschoots goed met de andere nummers. Het is afgezaagd, machtig, glorieus, episch, overdreven en eigenlijk gewoon dom. En ik ben er gek op.

Releasedatum: 04-06-2014 | Label: Black Lodge Records | Website

01. Enchanted Dragon Of Wisdom
02. The Power Of The Ancient Force