Pig Destroyer – Mass & Volume (EP)

Zalig zijn niet alle onwetenden
90/100

Als een van mijn eerste opdrachten onder de zweep van Ragherrie kreeg ik de taak om een woordje te doen over een EP release van Pig Destroyer. “Oeh lekker!”, dacht ik, “Even fijn grinden tussen door, niks mis mee!” Nu ik de EP, een tijdje later, helemaal grijsgedraaid heb en ik aan deze review ben begonnen komt bij mij het gezegde; “zalig zijn de onwetenden” naar boven. En ook komt in mij het gevoel naar boven dat dit niet altijd geld. Want als je deze EP overslaat omwille van de omschrijving ervan, mis je echt wat. Serieus.

De twee nummers die namelijk op deze speciale release staan, Mass en Volume, zijn namelijk tot stand gekomen nadat de band tijdens de opnamesessies van het in 2007 verschenen album Phantom Limb nog tijd in de studio bleek over te hebben. De meeste bands gebruiken deze tijd om  misschien wat extra nummers op te nemen, covertjes te doen, enzovoorts. Vandaar dat je zou denken dat deze plaat twee afgewezen grindknallers zouden bevatten. Het recept waar iedereen Pig Destroyer aan herkent. Maar neen, zeg ik u. Neen. Deze EP, die met twee nummers een tijd van 25 + minuten klokt, is een meesterwerk apart. Traag, meeslepend, groots doch kleinerend zijn termen die mij te binnen schieten als ik het eerste nummer beluister. Mass is namelijk een heerlijke drone doom zoals het hoort. Veel feedback, tergend meeslepende drums en snijdende vocalen. Iets wat je totaal niet zou verwachten van Pig Destroyer, maar ze doen het, en ze doen het meesterlijk. Ook het gebruik van samples tussen alle geluidsmassa heen is een plusje waard. Veel bands gebruiken dit trucje en falen stuk voor stuk. Pig Destroyer weet dit echter, mede dankzij hun jarenlange ervaring, helemaal in de sfeer te zetten die zij met het nummer al vanaf de eerste tel over je heen laten spoelen.

Het tweede nummer, Volume, is een korter nummer welke keiharde sludge in je bakkes smijt. Grovende midtempo riffs afgewisseld met half time extra zware passages. En dan, voordat je het weet is de EP voorbij en word je achtergelaten met een leegte en vraag je je toch af; wat is er net gebeurd? Ik kan het namelijk zeer waarderen als een band voor een EP release eens iets anders doet dan het normale. Shining deed dit ooit met de Lots of Girls are Gonna Cry EP waarop ze Scandinavische popnummers coverden. Het laat, vooral op deze release zien, hoe divers de muzikanten uit des betreffende band zijn. Iets wat meer bands zeker na mogen apen. Want dit smaakt onmiskenbaar naar meer.

Releasedatum: 05-03-2013 | Label: Relapse Records | Facebook

1. Mass
2. Volume