Bloodbath – Grand Morbid Funeral

De lat ligt te hoog
70/100

Bloodbath behoeft anno 2014 natuurlijk geen introductie meer. De band die leden van o.a. Opeth, Edge of Sanity, Katatonia en Paradise Lost in de gelederen heeft gehad timmert al zo’n vijftien jaar aan de weg, en het is eigenlijk jammer dat het voor die mensen meer een soort hobbyband is, want de band levert al sinds Resurrection Through Carnage kwaliteit af, met als absolute hoogtepunt natuurlijk de ‘hit’ Eaten. Nu verschijnt dus het vierde schijfje dat de gezellige titel Grand Morbid Funeral heeft meegekregen.

Ten eerste is er het een en ander veranderd in de line-up van Bloodbath. Muzikale genieën als Dan Swanö (Edge of Sanity, Witherscape) en Mikael Akerfeldt verlieten de band, maar zodra je Grand Morbid Funeral opzet hoor je dat het nog steeds snor zit met de muziek. Opener Let the Stillborn Come To Me is een verrot goed stukje death metal zonder enige genade en eigenlijk bevat de plaat niet echt rustpunten. Goed, nummers als Anne en Famine of God’s Word bevatten wat naargeestige melodieën, maar echte genade kent Bloodbath niet. Muzikaal doet het me nog steeds erg denken aan het vroege Entombed, en daar is natuurlijk niks mis mee.

Toch is er één probleem met de plaat, en dat is de zang van Nick Holmes, de zanger van Paradise Lost. Zijn grunts klinken alsof hij het al heel lang niet meer heeft gedaan, wat natuurlijk kan kloppen als je kijkt naar de muziek die Paradise Lost de afgelopen tijd maakt. Ik weet niet of de band in hem de goede zanger heeft gevonden. Dat Akerfeldt geen tijd heeft snap ik, maar ze hadden wat mij betreft ook Peter Tägtgren of Dan Swanö kunnen vragen.

Uiteraard is Grand Morbid Funeral een hele goede plaat, maar een echte kraker als Eaten staat er niet op. Nu is dit één van de beste death metalnummers ooit, dus misschien is de vergelijking niet eerlijk, maar we weten inmiddels al dat deze band hiertoe in staat is. En dit soort nummers staan niet op de plaat. Een nummer als Beyond Cremation komt in de buurt, maar het is geen klassieker.

Grand Morbid Funeral is voor Bloodbath-begrippen niet de beste plaat ooit, maar voor een band als Bloodbath ligt de lat inmiddels zo ontiegelijk hoog dat iedere andere band apentrots zou zijn op een werkje als dit. Als het geen Bloodbath-plaat zou zijn zou ik een hoger cijfer gegeven hebben omdat het nog steeds een hele goede plaat is.

Releasedatum: 17-11-2014 | Label: Peaceville Records | Website

01. Let the Stillborn Come to Me
02. Total Death Exhumed