Ancient Bards – A New Dawn Ending

Waardige afsluiting van het eerste hoofdstuk
92/100

Mijn kennismaking met Ancient Bards in 2010 was een erg prettige. Het debuutalbum The Alliance Of The Kings – The Saga Of The Black Crystal Sword (een hele mond vol) stond bomvol overdreven bombastische power metal, geleid door zangeres Sara Squadrani. De geest van land- en genregenoten Rhapsody was stevig aanwezig en het was duidelijk dat de band een eigener gezicht zou moeten opzetten om echt goed te worden. Met Soulless Child werd in 2011 een goede aanzet gegeven en A New Dawn Ending is er nu om dat door te zetten (en meteen het eerste hoofdstuk van hun sage af te sluiten).

Oplettende personen zullen het misschien al opgemerkt hebben, Sara zong ook op het laatste album van Nederlands prog-mastermind Arjen Lucassen. En in niet de minste rol. Bij Ayreon zong ze op een manier die ik nog niet hoorde bij Ancient Bards, en het doet me deugd te horen dat haar zang nog meer gegroeid is. Tussen de ratelende bassdrums en de van bombast exploderende keyboards staat ze haar mannetje. Vooral in de ballad In My Arms is haar vocale groei goed te horen. Ze zit minder tegen de noot aan en brengt op het laatst zelfs poppy uithalen voort die, in combinatie met de zoetsappige muziek, niet zouden misstaan in een RTL 4 talentenjacht.
Maar zoete ballads is niet waar ik naar op zoek ben. Ik wil POWER. En power krijg ik. De eerste minuut van A Greater Purpose is dan wel nogal proggy, zodra Sara gaat zingen en het couplet begint barst de power metalbom en begint ruim 70 minuten aan razendsnelle symfonische metal waar de power metalfan een fiks zwaard van in de broek krijgt. Ook nog steeds aanwezig zijn de virtuoze basgitaarsolo’s. Hoewel de toetsen natuurlijk de meeste voorgrond krijgen neemt de gitaar in Across This Life het voortouw. Samen met Flaming Heart is dit een van de meest catchy nummers, af en toe komt er een Pirates of the Caribbean-vibe naar voren.

Ancient_Bards_-_Photo_-_01

De band wordt toch al constant met Rhapsody vergeleken dus voegden ze de daad bij het woord: Rhapsody-zanger Fabio komt meezingen op
The Last Resort. Het nummer begint wat atypisch maar in het refrein knallen de koren en drums goed los. In The End is daarentegen weer textbook power metal, maar wel met een zeer pakkende melodie. Veel power metalbands hebben moeite om enigszins agressief te klinken. Rhapsody heeft dit probleem bijvoorbeeld niet. Ancient Bards ook niet, en dit nummer is een van de beste voorbeelden daarvan.
De potentie van Ancient Bards komt goed tot zijn recht in de langere nummers. Showdown begint ballad-achtig maar trapt na vier minuten het gaspedaal in en laat het niet meer los. De afsluitende titeltrack is een majestueus wonder van meer dan 16 minuten. De eerste helft is episch en verhalend, maar halverwege wordt het dramatisch wanneer de grote plottwist intreed. Compleet met slecht voice-over acteerwerk, maar je kan niet alles hebben. Het WTF-momentje komt wanneer iemand (Daltor the Dragonhunter?) zegt ‘wake up daughter’ en de dochter met een mannenstem reageert. Gelukkig is de afsluitende finale van grootse kwaliteit, bijna filmisch. Steeds als je denkt dat er een climax komt wordt deze nog even uitgesteld. Uiteindelijk barst de bom met een grootse conclusie en kom je erachter dat dit verhaal nog lang niet ten einde is.

Totaal onverwachts knalt Ancient Bards mijn jaarlijst in. Ik heb veel symfonische power metal gehoord maar A New Dawn Ending is een van de grootste, overweldigende ervaringen die ik in mijn geliefde genre heb mogen ervaren. Tuurlijk, het is superstandaard power metal en Rhapsody heeft alles al gedaan. Maar het gaat hier om het totaal. De grootse conclusie met cliffhanger die perfect in de muziek is weergegeven, de agressie die past bij een beslissend gevecht, de gevoeligheid van de ballad bij de intieme momenten. En gewoon die momenten van pure glorie, vol korale en orkestrale bombast die je vuist de lucht in dwingt. Ik blijf erbij dat power metal het best gezongen wordt door mannen, maar Ancient Bards weet het te laten werken. De groei tussen het debuut en deze plaat is enorm, de geest van Rhapsody minder aanwezig. Wat mij betreft een absolute power metal topper.

Releasedatum: 25-04-2014 | Label: Limb Music GmbH | Website

01. Before The Storm
02. A Greater Purpose