Amberian Dawn – Magic Forest

Meer pop-rock dan power
67/100

Wat ik altijd zo gaaf en uniek vond aan Amberian Dawn was die typische female fronted ‘gothic’ sound gecombineerd met veel power metal. Een gouden combinatie die weinig bands aandurven. Toen ik Magic Forest opzette, album nummer zes alweer, vreesde ik dat de power metal helemaal verdwenen was; opener Cherish My Memory is eerder dance/pop te noemen en heeft veel synthesizer en poppy achtergrondzang.

Het bleek slechts een onhandig gekozen opener voor het nieuwe album. De daaropvolgende tracks, waaronder titelnummer Magic Forest en Agonizing Night zijn gelukkig veel meer metalgericht en bevatten nog steeds veel melodieuze keys, maar nu vergezelt door krachtige zang en dito gitaren. Magic Forest doet mij denken aan een lieflijkere, catchy tegenhanger van After Forever.                                                                           De zang van Päivi Virkkunen is op sommige momenten heel dromerig en magisch, voornamelijk wanneer zij de hoogte ingaat en niet onderdoet voor een sopraan in een klassieke opera. Deze sfeer past uitstekend bij de bedoeling van het nummer.

Son Of Rainbow is weer een heerlijk catchy powermetal nummer met veel aandacht voor de zang en drums van Joonas Pykälä-ahoI’m Still Here laat duidelijk de dromerige kant van Virkkunen’s stem naar boven komen. Ook hier is weer veel aandacht voor de neo-klassieke keyboardpartijen. Tuomas Seppälä is een ware virtuoos op de toetsen. I’m Still Here is heel erg in de stijl van het Franse Adagio. Endless Silence is wederom een catchy nummer waarbij Virkkunen de hogere regionen van haar stem met gemak lijkt te halen. Gelukkig is hier ook aandacht besteedt aan de gitaren en we horen een fijne gitaarsolo, jammer dat het van korte duur is.

De afsluiter Green-Eyed  is een ballade die voor mij toch net wat te zoet is. Het is de afsluiter van het album en zo klinkt het ook. Magic Forest telt slechts tien nummers, maar is absoluut niet te kort.   Het gevoel van ‘we kennen het trucje van Amberian Dawn inmiddels wel’ begint me te bekruipen.

Het hele album is behoorlijk poppy en dansbaar geworden, dit komt voornamelijk door het vele gebruik van synthesizer en veel aandacht voor de catchy zanglijnen. Stuk voor stuk zijn het nummers die zó in je hoofd zitten, maar tegelijkertijd niet lang blijven hangen omdat het allemaal weinig indruk maakt. Jammer dat het ooit zo unieke neo-klassieke/power geluid van de band veelal naar de achtergrond is gedrukt en ze nu als het zoveelste symfonische rockbandje met zangeres klinken. Ook van de cover-art van Magic Forest had ik wel wat meer verwacht; een elfje zittend in een magisch bos, oké, het past bij de titel maar daar is alles mee gezegd.  Pluspunten zijn dan wel weer de krachtige en dromerige vocalen en het album als geheel; alle tracks sluiten perfect op elkaar aan.

Releasedatum: 27-06-2014 | Label: Napalm Records | Website

01. Cherish My Memory
02. Dance of Life