Amaranthe – Massive Addictive

Het Songfestival belde dat ze hun melodieën terugwillen
55/100

Het Deens/Zweedse Amaranthe bestaat nog maar een jaar of vijf en hebben toch flink naam gemaakt. De zwaar poppy metal met keyboardinvloeden slaat blijkbaar aan bij het grote publiek en na het album Amaranthe en The Nexus is het nu alweer tijd voor een derde schijf: Massive Addictive.

Ik moet meteen toegeven dat er na een aantal luisterbeurten toch een hoop is blijven hangen. Al vanaf de aftrap is het raak: Dynamite ligt gemakkelijk op het gehoor. De blauwdruk van de band is vooral de afwisseling van de aalgladde zanglijnen van Elize Ryd en de grunts van Henrik Englund. Af en toe trekt Jake E Berg zijn strot open en klinkt er cleane mannenzang. Toch blijft Amaranthe een combinatie van dance en gladgestreken metal. Neem nou een nummer als Drop Dead Cynical wat nog radiovriendelijker is dan alles wat Lady Gaga maakt.  Na een Scooter-achtige intro barst Trinity los wat bol staat van de keyboardleads. Het refrein fluit je op de fiets nog uren mee. Kut! Digital World is van hetzelfde laken een pak: meisjes en jongetjes van 14 zullen dit misschien geweldig vinden, maar mensen met smaak zullen anders oordelen. Verderop treffen we helaas een afgrijselijke ballade in de vorm van True aan. Op snelheid is deze Kindertentband al weinig soeps, laat staan bij een langzaam nummer waarbij de tekst misschien nog wel het ergste is. Twee nummers later is ook Over And Done een ballade. Zo vlak na elkaar is dat een gewaagde keuze. Toch is Over And Done iets interessanter dan True. Niet dat het goed is trouwens. Nee. Eigenlijk is Amaranthe nog te pruimen wanneer ze boos zijn zoals op Skyline en An Ordinary Abnormality. Beukmetal met een laag keyboards. Uiteindelijk krijgen we uiteraard weer te maken met een dertien-in-een-dozijn refrein, maar de basis is goed. Laat die zangeres en die gladde cleane zang weg en een prima equivalent van Starkill zou geboren zijn. Puur hypothetisch.

Eigenlijk is het poppyness wat de klok slaat op Massive Addictive: Gemakkelijk in het gehoor liggende popmetal. Het Songfestival belde dat ze hun melodieën terugwillen. Dit bevat nog meer cheesyness dan een gemiddelde kaasboer. Vergelijk het met een soort muziek wat Semargl dezer dagen produceert:  slecht in de zin van muzikaliteit is het niet want de muzikanten zijn zeker bekwaam, maar de muzikale koers is van bedenkelijk niveau. Fans zullen hier zeker voor zijn, maar het predicaat ‘goed’ durf ik niet uit de delen, daar is dit Massive Addictive te zoet voor.

Releasedatum: 21-10-2014 | Label: Spinefarm Records | Website

01. Dynamite
02. Drop Dead Cynical